Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El nou fantàstic espanyol aterra a Sitges ple de propostes innovadores

Maribel Verdú i Javier Botet rebran el premi Màquina del Temps per la seva brillant trajectòria.

Cinc òperes primes de produccions catalanes i espanyoles a la Secció Oficial Fantàstic, tres premières mundials i una europea a la Secció Òrbita i quatre propostes arriscades i sorprenents a Noves Visions confirmen l'enlairament d'una nova generació de creadors i productors espanyols de gènere sobradament preparats per consolidar definitivament el seu prestigi a Sitges 2019. El Festival també premiarà la trajectòria de Maribel Verdú i Javier Botet.

Les últimes produccions de l’Estat de gènere s’exhibiran a Sitges 2019, una clara aposta per donar veu i consolidar una nova generació de creadors destinats a conformar una marca d'identitat d'èxit comercial i prestigi en els nous mapes de l'audiovisual contemporani global.

 Secció Oficial Fantàstic: cinc prometedors debuts a competició

Amigo (première europea) és la carta de presentació en el llargmetratge d'Óscar Martín. Entre la comèdia negra, el thriller piscològic i l'horror, aquesta òpera prima rodada en només una setmana té com a protagonistes a David Pareja i Javier Botet, coguionista i productor executiu. Botet protagonitzarà un doblet interpretatiu a Sitges 2019, amb la seva presència també en el film coral i sorprenent a competició d'Aritz Moreno, Ventajas de viajar en tren (première mundial), i rebrà el premi Màquina del Temps del Festival, per la seva contribució al gènere, amb gairebé un centenar d'interpretacions en franquícies com AlienInsidiousIt, o Expediente Warren, fins a la mítica nena de Medeiros de la saga REC de Jaume Balagueróo la inquietant criatura de The Conjuring 2. 

La ciència ficció cerebral i distòpica El hoyo, de Galder Gaztelu-Urrutia, una de les grans sorpreses de l'any que ha seduït en festivals com Toronto o Fantastic Fest; el thriller independent i valent, Cuerdas, del tarragoní José Luis Montesinos –guanyador del Goya pel curtmetratge El corredor–, i l'univers fascinant creat per la mirada femenina d'Alice Waddington amb Paradise Hills, estrenada a Sundance 2019 i amb la participació de Nacho Vigalondo en el guió, completen aquest quintet guanyador de debuts de fantàstic espanyol que competiran a la secció oficial de Sitges 2019.

Secció Òrbita: quatre premières amb segell propi

La secció Òrbita, dedicada al thriller, l'acció i l'aventura, a més d'obrir amb l'estrena europea de 4x4, coproducció hispano-argentina dirigida per Mariano Cohn que es revela com un dels grans exercicis de tensió de l’any, presenta tres premières mundials que no deixaran ningú indiferent. La jauría, el nou treball de minimalisme efectiu i brillant de Carlos Martín Ferrara, el director de Zulo i El año de la plaga.

El misteri i el suspens d'alt voltatge tampoc faltarà amb la segona entrega de la trilogia literària Baztan, de Dolores Redondo, Legado en los huesos, dirigida per Fernando González Molina. I per tancar el cercle, un cinema espanyol obert al gran públic que explora el thriller de misteri des d'una perspectiva comercial amb una qualitat artística impecable, amb el psycho-thriller El asesino de los caprichos, de Gerardo Herrero, protagonitzat per Maribel Verdú, que rebrà un premi Màquina del Temps al Festival per la seva brillant carrera. Amb grans papers destacats dins del gènere fantàstic com a El laberinto del Fauno (2006) de Guillermo del Toro, que li va valer el premi Ariel, el més prestigiós del cinema mexicà, passant per Blancanieves (2012) de Pablo Berger, Tetro, pel·licul a signada per Francis Ford Coppola, fins a villana de Superlópez, presentada l'any passat al Festival, l'actriu madrilenya rebrà el reconeixement del Festival a una carrera de més de 30 anys que l'ha dut a formar part en l'actualitat de les Acadèmies de Cinema de Hollywood, Espanya, Mèxic i l'Acadèmia Europea.

 Noves visions: experiments fantàstics, marca de la casa

La imprevisible Breve historia del planeta verde, de l’argentí Santiago Loza, barreja drama i comèdia en una història d’extraterrestres i transsexualitat que ja s'ha endut el reconeixement de públic i crítica amb premis al Berlin International Film Festival i al Buenos Aires Festival Internacional de Cine Independiente. Una proposta que també ha generat entusiasme en diversos certàmens internacionals, com el Festival de Cinema Fantàstic de Neuchate (NIFFF) és Jesus Shows You the Way to the Highway, de l'inclassificable Miguel Llansó, que després de Crumbs (2016) segueix indagant en el fantàstic amb aquesta sàtira de ciència-ficció contra el capitalisme.

I directament de Venècia 2019 arriba el drama fantàstic signat per la directora Mattie Do, The Long Walk. Un thriller molt poc convencional, coproducció Laos-Espanya-Singapur, que transcorre a un petit poble de Laos i que arriba disposat a deixar clavat l'espectador a la cadira. I des de l'Amèrica més profunda, després d’endinsar-se amb American Jesus en el costat més excèntric de l’evangelisme americà, Aram Garriga torna a la carretera per explorar amb el seu tercer documental les claus del moviment religiós satànic als Estats Units amb An American Satan on desgrana els misteris i els pànics morals de la controvertida Església de Satanàs.

La presència espanyola a Sitges 2019 no pot deixar de costat la mirada retrospectiva necessària cap al cinema de gènere clàssic amb la première mundial del documental Sesión salvaje de Paco Limón i Julio César Sánchez, brillant i exhaustiu repàs als gèneres populars (de l'euro-western a la comèdia eròtica, passant per l'horror) per on hi desfilen noms mítics del cinema espanyol, sota la mirada sempre sàvia de l'Enrique López Lavigne, productor de la pel·lícula.

Del director d'Arriverdeci amore, ciao, Michele Soavi, arriba a Sitges un conte gòtic per a tota la família, La befana vien di notte, escrit per Nicola Guaglianone i coproduït per Itàlia i Espanya, amb una bruixa nadalenca feminista interpretada per Paola Cortellesi.