Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Sitges obté el distintiu de la marca turística ‘Viles Marineres’

L’acreditació de l’Agència Catalana de Turisme posa en valor molts dels elements que Sitges conserva de l’antiga vila de pescadors amb una llarga tradició i una cultura lligada al mar i les tradicions pesqueres.

Sitges ha aconseguit l’acreditació de la nova marca turística de promoció ‘Viles marineres’ que reconeix el patrimoni cultural material i immaterial de Sitges lligat al mar. En un acte celebrat a Begur la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha lliurat aquest dimecres els diplomes que reconeixen els nous  municipis que reben el distintiu de Barris i Viles Marineres, entre els quals hi ha Sitges, Tossa de Mar, Palamós, l’Ametlla de Mar, Sant Carles de la Ràpita, Arenys de Mar, Begur, les Cases d’Alcanar, l’Escala, Llançà, Sant Pol de Mar  i Vilanova i la Geltrú.

El comitè d’experts que analitza les candidatures ha valorat la tradició pesquera de Sitges, l’activitat actual de la Confraria de Pescadors, la gastronomia vinculada als productes mariners tradicionals, l’oferta dels Museus de Sitges adscrits a la xarxa de Museus marítims, la simbologia de l’ermita del Vinyet i la singularitat del casc antic de Sitges amb el tradicional blauet de les cases de pescadors; entre d’altres elements.

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón ha afirmat que “aquestes distincions que rebeu avui són un reconeixement a la vostra tasca en favor d’un turisme de qualitat, diversificat i desestacionalitzat, en línia amb el que marquen els dos instruments amb què el Govern vol posar en valor el nostre sector turístic: el Pla estratègic de turisme de Catalunya i el Pla de màrqueting”. Chacón ha assegurat que des del departament d’Empresa i Coneixement “ajudarem a posicionar i donar visibilitat internacional als municipis acreditats perquè fer turisme també és fer país”.

’Viles Marineres’ és una de les marques turístiques especialitzades en turisme cultural que es promouen des de l’Agència Catalana de Turisme. La marca s’adreça a les poblacions litorals que conserven viva la cultura lligada al mar i que tenen una forta personalitat marinera, marcada per aspectes com el caràcter historicocultural, gastronòmic o paisatgístic. En aquest sentit, Sitges disposa des de l’any 2016 de la certificació Biosphere Destination que constata l’aposta de Sitges per un model de turisme sostenible, responsable i de qualitat preservant sempre les seves arrels culturals.

 

El pes de la Confraria de pescadors

Sitges sempre ha mantingut les seves arrels d’antiga vila marinera. L’ofici de pescador és mil·lenari i a Sitges s’ha transmès en alguns casos de generació en generació, de pares a fills, per conservar una tradició amb respecte pel medi ambient. Actualment, Sitges té una flota pesquera de 6 embarcacions que es dedica exclusivament a la pesca artesanal oferint al mercat un producte d’alta qualitat. La Confraria de Pescadors de Sitges és una de les més antigues de Catalunya

Com a complement a l’activitat econòmica, la Confraria de Pescadors de Sitges aposta des de mitjans del 2019 per desenvolupar a la seva seu del Port d’Aiguadolç activitats relacionades amb el turisme pesquer que permet oferir experiències turístiques singulars al voltant de l’activitat marinera. La Confraria de Pescadors de Sitges en col·laboració amb l’Ajuntament i altres entitats i administracions, està treballant en el desenvolupament del turisme pesquer per complementar la pesca professional. ‘Tastets mariners del Garraf’, ‘Tasta el Sitges Més mariner’, la visita guiada ‘la pesca artesanal a Sitges’ per a infants o els ranxos dels nostres pescadors són algunes de les activitats turístiques que ofereix la Confraria de Pescadors.