Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Cultura

‘La Sirena’ de Pere Jou ja torna a lluir a l’espigó de les escales de la Punta

'La Sirena' restaurada retorna a l'inici de l'espigó de les escales de la Punta
'La Sirena' restaurada retorna a l'inici de l'espigó de les escales de la Punta
La restauració ha permès efectuar una profunda neteja i recuperar l’estat original de l’escultura.

L’emblemàtica escultura de La Sirena ja llueix novament a l’inici de l’espigó de les escales de la Punta. Els operaris han retornat aquest dilluns al matí l’obra de Pere Jou des de Can Falç, on s’ha restaurat, fins al seu emplaçament actual. La restauració, duta a terme per iniciativa de la Regidoria de Cultura, Tradicions i Festes de l’Ajuntament de Sitges i el Consorci del Patrimoni de Sitges, ha permès recuperar una escultura que havia patit els efectes de la corrosió, provocats per la seva ubicació a tocar del mar. La intervenció, per estabilitzar la peça i recuperar el seu esperit original, ha durat un parell de mesos: des de principis de novembre fins a principis del mes de gener i ha anat a càrrec de la restauradora Mamen Fradera, experta en actuacions de recuperació d’escultures de valor patrimonial i artístic, sota la supervisió de la supervisió de Pep Pascual, restaurador dels Museus de Sitges. Segons Mamem Fradera, “el procés d’actuació va iniciar-se amb un dessalatge, a causa de l’exposició de l’escultura amb el mar, i després va continuar amb una profunda i exhaustiva neteja mecànica i química de la peça per eliminar les sals solubles i les impuritats que havia adquirit: des de xiclets fins a pintades, passant per tota mena de microorganismes". La restauradora assegura que “el deteriorament de l’escultura era més a causa d’actes incívics com ratllades amb incisions metàl·liques, pintades moltes daurades a la cara, restes de pintades de color fúcsia o rosa i després tenia un problema de sals que venien de l’interior”. La tasca de restauració ha inclòs una estabilització del metall, amb un tractament inhibidor, a més d’actuacions de reintegració i protecció en la seva superfície.

Durant el procés, s’ha utilitzat aigua destil·lada, solvents, pinzells, raspallets i tractaments inhibidors de corrosió i de protecció”. La restauradora Mamem Fradera destaca que “el tractament ha potenciat el color, però s’ha  respectat el que tenia originalment perquè jo em vaig documentar i quan va sortir de la foneria era amb un to verd fosquet, però després es van creant reaccions químiques”. Per a Fradera, el metall ara està protegit però recomana que es faci una revisió de manteniment un cop l’any perquè l’obra està exposada a la corrosió natural dels efectes del mar, el vent, la sal i a la sorra.  

‘La Sirena’ és una de les escultures més emblemàtiques de Sitges i la seva restauració forma part del pla de la Regidoria de Cultura, Tradicions i Festes i el Consorci del Patrimoni de Sitges per recuperar patrimoni artístic de la via pública, en què també s’han restaurat escultures de la via pública com el monument al Doctor Robert i el canó original del Baluard.