Aquesta pàgina pertany a
La memòria de les cases.
Fes clic aquí per a més informació »

Joaquim Folch i Torres

Barcelona, 1886 – Badalona, 1963

Museòleg, historiador i crític d’art, és una de les figures cabdals de la Catalunya del segle XX pel que fa a la preservació, salvaguarda, conservació, estudi i difusió del patrimoni artístic de Catalunya i per la seva aportació com a crític d’art.

Va promoure i liderar el Pla de Museus de Catalunya, que va culminar amb la creació del Museu d’Art de Catalunya.

En relació a la seva tasca sitgetana, el seu paper en la conversió del Cau ferrat en Museu públic, un cop Santiago Rusiñol el va llegar al poble de Sitges, va resultar fonamental.

Va ser director general del Museu d’Art de Catalunya i secretari de la Junta de Museus, i de 1933 a 1936 va ser director del Cau Ferrat. Com a primer director tingué la voluntat d’obrir-lo al públic, per tant i gràcies a la seva dedicació el Cau Ferrat, va començar a funcionar com un dels museus rellevants del país.

El ple municipal del 9 de juliol de 1936 aprovava nomenar-lo fill adoptiu, però no es va poder fer efectiu pels esdeveniments bèl.lics (cop d’estat franquista del 18 de juliol de 1936 i la guerra 1936-1939). El seu nomenament va caure en l’oblit forçós (va durar 75 anys), fins que el dia 25 de març de 2011, al Saló de Plens, es va reunir la família de l’homenatjat i es col.locà la placa.

Joaquim Folch i Torres

Barcelona, 1886 – Badalona, 1963

Museòleg, historiador i crític d’art, és una de les figures cabdals de la Catalunya del segle XX pel que fa a la preservació, salvaguarda, conservació estudi i difusió del patrimoni artístic de Catalunya i per la seva aportació com a crític d’art. Gràcies a ell, les pintures romàniques pirinenques se salvaren de l’expoli i la destrucció. Tingué una visió moderna de la museografia i impulsà la primera metodització catalogràfica de les obres d’art catalanes des d’una perspectiva d’Estat, convençut que el Catalanisme havia de tenir una bona base cultural. Va promoure i liderar el Pla de Museus de Catalunya, que va culminar amb la creació del Museu d’Art de Catalunya.

Com a escriptor va vincular l’art a la vida quotidiana i ho féu com a crític d’art a La Veu de Catalunya i a la revista Gaseta de les Arts (1924-1930) de la qual en fou director; també creà el Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona (1931-1937) i, en l’etapa de postguerra, va escriure a la revista Destino (1952-1963).

Folch i Torres va ser membre de l’Institut Francès d’Arqueologia i Art Musulmà de Damasc (1926); del College Art Association of America (1928); The Hispanic Society of America (1935); de l’Institut d’Estudis Catalans (Secció Històrico-Arqueològica, 1942) i acadèmic de la Reial Acadèmia de Sant Jordi (1929).

En relació a la seva tasca sitgetana, el seu paper en la conversió del Cau Ferrat en museu públic, un cop Santiago Rusiñol el va llegar al poble de Sitges, va resultar fonamental.

1932 Joaquim Folch i Torres

Va ser director general dels Museus d’Art de Catalunya i secretari de la Junta de Museus, i de 1933 a 1936 va ser director del Cau Ferrat. Com a primer director tingué la voluntat d’obrir-lo al públic, per tant i gràcies a la seva dedicació el Cau Ferrat, va començar a funcionar com un dels museus rellevants del país. També vetllà per la conservació del fons del Palau Maricel. Per a Folch i Torres el Cau “és aquest alè d’ell (Santiago Rusiñol) que respira el “Cau Ferrat”; aquest haver estat la casa del seu somni, aquest recó on a cada mur hi ha el seu gust, el seu estil: la seva imatge espiritual projectada”. (Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, Junta de Museus, juny 1933).

En agraïment a aquest fet, el ple municipal del 9 de juliol de 1936 aprovava nomenar-lo fill adoptiu. Un nomenament que no es va poder fer efectiu pels esdeveniments bèl·lics (Cop d’estat franquista del 18 de juliol de 1936 i la guerra 1936-1939). De fet aquests esdeveniments tindrien un major impacte en la seva vida ja que l’any 1939 va ser condemnat pel Tribunal de Depuració de Funcionaris Municipals a dotze anys i un dia de reclusió temporal, pel delicte «de auxilio a la rebelión armada».

La col·locació de la placa de Fill Adoptiu s’havia de fer per la Festa Major d’aquell any, però malauradament ni la col·locació de la placa ni la Festa Major es van celebrar. El seu nomenament va caure en l’oblit forçós. Un oblit que va durar 75 anys, fins que el 25 de març de 2011, al Saló de Plens, el mateix que aleshores, es va reunir la família de l’homenatjat i es col·locà la placa. Amb aquest acte, proposta del Grup d’Estudis Sitgetans, Sitges retia homenatge a la memòria de Folch i Torres i complia el mandat del plenari del 9 de juliol de 1936.

La casa de La Davallada

L’any 1935 Folch i Torres encarregà a l’arquitecte Josep M. Martino i Arroyo el projecte arquitectònic de la casa de la Davallada núm 13, coneguda com a casa Folch i Torres o bé casa O. Baget (Orsina Baget, la seva esposa).

Tot i que la casa duu la signatura de Martino, Isabel Coll atribueix “la idea original al mateix propietari Joaquim Folch i Torres. El promotor de l'obra volia, sens dubte, dotar-la d'un monumentalisme adient a la zona de la vila en què s'ubicava, seguint l'esquema que Miquel Utrillo havia aplicat a la finca de Maricel, basat en la barreja d'elements arquitectònics de diferents estils i èpoques.” [Coll, I. (2001)].

Fotografia Àngels Parés
Fotografia Àngels Parés

Bibliografia:
Coll Mirabent, Isabel (2001). Arquitectura de Sitges (1800-1930). Sitges. Ajuntament de Sitges.
Parés Corretger, Àngels (2012). Joaquim Folch i Torres, Fill Adoptiu de Sitges amb 75 anys de retard. Penedès. Web Totselsnoms.
Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006). Ajuntament de Sitges.
Wikipèdia.