Carrers per al Sitges del demà
El nucli històric de Sitges presenta diferents tipus de pavimentació, que en alguns casos no s’ajusta a la normativa i complica molt les reparacions que s’hagin de fer als serveis soterrats, com ara les xarxes d’aigües.
Situació actual
El nucli històric de Sitges presenta diferents tipus de pavimentació, que en alguns casos no s’ajusta a la normativa i complica molt les reparacions que s’hagin de fer als serveis soterrats, com ara les xarxes d’aigües.
Objectius
Creació d'uns carrers amb pavimentació integrada al nucli històric, amb elements característics (pedra, iconografia pròpia), aptes per a l’accessibilitat de tothom (vianants, cotxets, cadires de rodes) i útils (millor recollida de pluvials, amb peces fàcilment reemplaçables quan s’hi ha de fer obra, amb registres de serveis alineats amb el carrer...).
Metodologia
A mesura que calgui fer actuacions en els carrers del nucli antic de Sitges s’aniran renovant els paviments, sempre atenent a l’especificitat de cada carrer, però ajustant-se a uns criteris comuns d’integració a l’entorn, ús de materials característics, accessibilitat i utilitat.
Extensió del projecte
S’entén com a nucli històric de Sitges la zona assenyalada al plànol en groc. En aquest espai s’aplicarien, prioritàriament, les directrius marcades en l’actuació del carrer de la Carreta. Aquest és el Conjunt Històric-artístic de Sitges delimitat el 13 de juliol de 1972 i incorporat al PEPPACS (Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic i catàleg de Sitges).
L'oportunitat del carrer de la Carreta
El carrer de la Carreta té problemes de clavegueram i recollida d’aigües pluvials i residuals que cal arreglar. L’Ajuntament de Sitges té un pressupost de manteniment anual de la xarxa que permet afrontar aquesta obra. Dins dels treballs que cal fer, s’aprofitarà que s’aixeca el carrer per pavimentar-lo de nou amb els criteris d’integració a l’entorn, accessibilitat i utilitat.
La definició d'aquesta via ha de mostrar el camí a seguir en futurs carrers del centre. Malgrat que tots els carrers no tindran exactament l’aspecte del carrer de la Carreta, aquesta obra sí que ha de servir per marcar un estil.
Criteris generals:
- Manteniment de l’espai de vorera, diferenciat de la calçada.
- Ús de la pedra natural, convenientment treballada per evitar relliscades.
- Tria de tonalitats clares.
- Creació de la plataforma única, amb recollida d’aigües.
- Generació d’espais geomètrics, per peces, fàcilment reemplaçables si s’ha d’obrir el carrer.
- Incorporació de símbols identitaris de Sitges o de cada carrer (dibuix a mig carrer).
- Eliminació de materials com l’asfalt, que generen calor.
Contacte
Contacteu amb el Departament d'Urbanisme a través del correu electrònic:
> urbanisme@sitges.cat
Audiència pública
Escolta l'audiència pública enregistrada per Ràdio Maricel el passat dilluns 28 d'octubre.
FAQ
Preguntes i respostes freqüents
1 El carrer de la Carreta mantindrà les voreres?
Sí, mantindrà l’espai diferenciat de la vorera, però amb una plataforma única amb la resta del carrer per fer-lo accessible i útil per a tothom. Això donaria compliment al Decret 209/2023 del Codi d’accessibilitat de Catalunya, que inclou els paràmetres per a una bona intervenció en els espais públics urbanitzats.
2 Tots els carrers seran iguals?
No, cada carrer es tractarà segons les seves particularitats, però sí que tots seguiran els criteris generals marcats per al carrer de la Carreta.
3 Quins seran els carrers afectats?
Els carrers afectats són els que estan inclosos dins del conjunt històric artístic de Sitges, format pel perímetre dels carrers de Sant Pau; Parellades; Àngel Vidal; Sant Damià; Rafael Llopart; Port de n'Alegre; Bernat de Fonollar i Passeig de la Ribera.
4 Quan comencen les obres al carrer de la Carreta?
Al carrer de la Carreta poden començar les obres abans de finals d'any, ja que ja té un projecte de millora de les instal·lacions i el clavegueram, que és molt antic i genera problemes al veïnat.
5 Quan es faran intervencions als altres carrers?
Les obres a la resta de carrers es faran a mesura que s’hi requereixi alguna millora important a la xarxa de pluvials o residuals.
6 Com es financen les obres?
Els treballs de millora de la xarxa d’aigües pluvials o residuals es financen amb una partida anual de l’Ajuntament de Sitges dotada amb 450.000 euros.
7 La nova pavimentació implicarà restriccions de trànsit de vehicles?
Els carrers del conjunt històric i artístic de Sitges ja són espais amb el trànsit rodat restringit. Les noves pavimentacions no comportaran automàticament restriccions, però Sitges està desenvolupant una zona de baixes emissions al nucli antic que afectarà el pas de vehicles a un nombre important d’aquests carrers.