Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Portal d'Entitats i Voluntariat

LES PRINCIPALS ASSEGURANCES DE LES ASSOCIACIONS

  • Per què les entitats han de contractar assegurances?

    Les assegurances serveixen per cobrir els possibles riscos que poden esdevenir fruït de l’activitat pròpia de l’entitat i dels quals l’entitat en pot ser responsable.

    En termes generals, moltes entitats estan obligades a contractar certes assegurances perquè així ho estableix la seva normativa reguladora en funció del seu àmbit d’actuació. En aquest cas, la pròpia legislació estableix els capitals mínims a contractar.

    En altres casos, les entitats es veuen amb l’obligació de contractar assegurances a conseqüència de la seva relació amb l’Ajuntament del municipi, bé sigui per poder realitzar una activitat a la via pública, per poder utilitzar un equipament o per accedir a la cessió d’un espai concret.

    A més de la necessitat de contractar assegurances arran de la relació amb l’Administració o perquè així ho determina la normativa, s’ha de tenir en compte la conveniència de disposar de les cobertures necessàries per una qüestió de previsió i per poder respondre adequadament davant de qualsevol reclamació.

    Tipologies d’assegurança

    Com a entitat, es poden contractar diversos tipus d’assegurança, entre les més habituals, trobem les següents:

    • Assegurança de responsabilitat civil: Aquesta assegurança, en principi, afecta a totes les entitats. És tracta de l’assegurança que respon davant del risc de danys personals i materials que puguin patir terceres persones en el transcurs de l’activitat. Habitualment, les cobertures mínimes s’estableixen en les normatives sectorials de referència en funció de l’àmbit d’actuació, per exemple: entitats esportives, de lleure, etc.

     

    En tot cas, més enllà de la cobertura mínima establerta per llei, cal valorar les necessitats pròpies de l’entitat, en funció de la seva activitat i dimensió.

     

    • Assegurança d’accidents: Aquesta assegurança és obligatòria per algunes entitats i ve determinada pel col·lectiu al qual s’adreça l’activitat. Les principals cobertures d’aquesta tipologia d’assegurança son la despesa d’assistència sanitària, la invalidesa temporal i permanent, o la mort.

    S’ha de valorar cada activitat i les persones que la duen a terme, a fi de poder valorar adequadament les cobertures necessàries.

     

    • Assegurança del voluntariat: És l’assegurança que cobreix els riscos que puguin patir les persones voluntàries al llarg del desenvolupament de la seva acció voluntària i també els danys que aquestes poguessin causar de forma involuntària a terceres persones durant el transcurs de l’activitat.

     

    L’obligatorietat de contractar aquesta assegurança es troba a la Llei del voluntariat 25/2015

     

    • Assegurança de responsabilitat de juntes directives: L’assegurança de responsabilitat de juntes directives és la que assegura les possibles despeses i indemnitzacions davant reclamacions causades per negligències en la gestió de l’entitat per part de l’òrgan de govern.

     

    Habitualment, aquesta assegurança cobreix despeses de defensa, de restitució d’imatge, d’indemnització per danys i perjudicis, multes administratives, etc.

     

    No es tracta d’una assegurança obligatòria però si molt convenient.

     

    Punts a tenir en compte a l’hora d’escollir les assegurances

    Algunes de les principals qüestions a tenir en compte en el moment d’escollir un producte assegurador, són les següents:

    • És important que l’assegurança sigui innominada, és a dir, que cobreixi un nombre determinat de persones sense necessitat d’especificar-ne les dades personals.

     

    El motiu és que, d’aquesta manera, l’entitat evita despeses innecessàries i temps de gestió, ja que pot assegurar el nombre màxim de places a cobrir (bé siguin persones voluntàries, usuàries...) sense necessitat de tramitar altes i baixes quan les persones assegurades canvien.

     

    • S’ha de tenir en compte que sigui una assegurança que cobreixi tota l’activitat allà on es desenvolupi. Aquesta qüestió és de gran utilitat per a les entitats que realitzen activitats en llocs diferents, en espais a l’aire lliure, que fan diverses activitats en entorns diferents, etc.

     

    • Consideració de tercers: És important que l’assegurança reconegui com a tercers a totes les persones amb les que té relació, incloent persones usuàries, sòcies, col·laboradores, entre d’altres.

     

    • S’ha de comprovar que les cobertures igualin o superin les que demanen les normatives vigents. Sempre s’han de revisar les normatives vigents segons el nostre àmbit d’actuació.

     

    • Contractar una pòlissa que englobi tota l’activitat de l’entitat.

     

    • Per últim, s’ha d’evitar franquícies. És important tenir present que la existència de franquícies suposa que en cas de dany o accident, l’entitat assegurada ha de pagar una quantitat per poder optar a la cobertura. En canvi, en el cas de contractar una assegurança no franquiciada, la companyia assumirà el 100% del cost.

     

    A més, també es recomana que a l’hora de cercar les assegurances de l’associació és valori la contractació de productes asseguradors comercialitzats per entitats del Tercer Sector, en tant que solen adaptar-se molt millor a la realitat de les entitats, en tant que estan especialment dissenyats per a associacions i fundacions.