El Servei municipal de mediació de conflictes resol favorablement el 71% dels casos
El Servei de Mediació de l’Ajuntament de Sitges ha resolt 35 dels 49 casos que ha aconseguit tancar dins del 2024. Això significa que el 71% dels casos ha finalitzat amb un acord o una solució per a les persones usuàries. Aquest 71% de resolucions està molt per sobre del 27% de casos que han desistit sense finalitzar el procés de mediació o del 2% en els quals no hi ha hagut acord. A banda d’aquests 49 casos ja tancats dins del 2024, s’ha treballat en 10 casos més, que continuen oberts en la cerca d’un acord aquest any.
Entre els 49 casos conclosos el 2024 i els 10 en els quals encara s’hi treballa, al llarg del 2024 s’ha intercedit en conflictes que afectaven unes 120 persones. Les disputes veïnals han estat el principal problema abordat des del Servei de Mediació, amb un 61% dels casos tractats. La segona casuística més tractada, amb un 22%, ha estat relativa a l’àmbit familiar, mentre que les activitats econòmiques han generat un 14% de les atencions.
La majoria de les persones usuàries del servei tenen de 31 a 64 anys (un 77%) i els majors de 65 anys han suposat el 23% restant, ja que cap menor de 30 anys ha fet ús d’aquest servei durant el 2024. D’aquestes, un 52% eren homes i un 48% dones. Han arribat al Servei de Mediació derivats des d’altres serveis municipals en un 55% dels casos, un 43% de les persones hi ha accedit directament i un 2% han arribat per altres vies.
La regidora de Participació ciutadana, Eva Martín Martínez, recorda que “aquest és un servei municipal gratuït, que té com a objectiu avançar cap a la millora de la convivència i d’una societat més cohesionada. Apostem per un sistema de resolució de conflictes a través del diàleg, el respecte i la responsabilitat, allunyat de la via judicial i igualment efectiu”. Per disposar del servei cal demanar cita prèvia al correu mediacio@sitges.cat o al telèfon 603 850 967. El servei s'ofereix els dimecres i divendres de 9 a 14 h i de 15 a 20 h.
L’Ajuntament de Sitges vol que aquest servei tingui una vessant transversal dins de l’organització municipal i, amb aquest objectiu, el 2024, la Regidoria de Participació, Govern Obert i Transparència ha organitzat sessions de formació a 15 treballadors, que han estat molt ben valorades pels assistents. Amb aquestes jornades, les persones que treballen a l’Ajuntament integren en el seu funcionament el Servei de Mediació, com una possibilitat de resolució de conflictes. En la mateixa línia, representants del Servei han fet visites a instituts sitgetans per posar-se a la seva disposició i han rebut, en dues ocasions, la visita d’alumnat de cursos del Servei d’Ocupació de Catalunya interessat en les possibilitats de la mediació per arribar a acords.