L’Ajuntament de Sitges s’adhereix a la commemoració del Dia Mundial del Consumidor
Sitges s’adhereix el 15 de març a la celebració del Dia Mundial del Consumidor amb el missatge unitari ‘Evita fraus en les compres a Internet’.
Sitges va registrar al 2019 4,2% de reclamacions vinculades amb les compres a distància i al 2020 aquest segment se situa en un 13,02%, és a dir un 10% més en aquesta tipologia de reclamacions. L’increment es pot deure a l'augment de les operacions i els canvis d'hàbits de la població, resultat de les restriccions obligades per la pandèmia de la COVID-19.
Per aquest motiu, l’objectiu aquest any de la campanya és facilitar el coneixement dels drets de les persones consumidores en l'àmbit del comerç electrònic, sobre com exercir-los i com efectuar operacions comercials i contractacions d'una manera segura. La iniciativa persegueix conscienciar a la ciutadania en el fet de consumir de manera responsable i evitar riscos de seguretat i privacitat. El regidor de Promoció Econòmica, Guillem Escolà, insisteix en que “la millor defensa davant aquest tipus de situacions és la informació i el coneixement dels usuaris”.
L’Oficina del Consumidor (OMIC)
L’OMIC fa visites concertades específiques de consum:
- Tots els dimecres de 10h a 15 hores.
- Lloc: OAC c/ Nou, 12
Per demanar la visita al Servei de Consum, cal fer-ho a través dels següents canals:
- Trucant als telèfons 938117600, 938114804 o bé 010
- Telemàticament (sol·licitant cita prèvia mitjançant la Seu electrònica pel “Servei de Consum”)
Al marge de les visites especialitzades de consum, els consumidors sempre poden registrar la seva reclamació telemàticament o bé adreçant-se a l’OAC en l’horari següent (també cal demanar cita prèvia):
- De dilluns a divendres 8.30 a 14.30h
- Dijous de 16h a 18.30h
- Lloc: c/ Nou, 12
En qualsevol moment l’OMIC resoldrà les consultes dels consumidors telefònicament, de 8:30 a 15:00 hores, trucant al telèfon 938109100.
Els 10 consells per evitar els fraus en les compres a internet
- Procura que el teu equip o dispositiu estigui actualitzat i protegit.
- Utilitza una connexió segura, evita comprar connectat a xarxes wiFI públiques.
- Identifica amb claredat el portal on estàs comprant, verifica l’autenticitat dels enllaços en missatges o anuncis.
- Informa’t sobre el comerç on compres: qui són, on tenen la seu social i com posar-s’hi en contacte. Cerca comentaris a la xarxa.
- Compara preus i desconfia d’ofertes massa atractives.
- Valora comerços amb adhesió al sistema arbitral de consum o a segells de confiança.
- Revisa la política de privacitat, facilita només les dades personals imprescindibles.
- Utilitza exclusivament mitjans de pagament segurs: targetes amb límit de crèdit, virtuals o a través d’intermediaris com ara PayPal.
- No oblidis que si el comerç té seu a la UE, disposes d’un termini de 14 dies per retornar el producte i una garantia de dos anys; conserva els comprovants de compra.
- I sobretot: si tens dubtes sobre la fiabilitat d’una botiga en línia, és millor descartar la compra, sempre podràs trobar altres alternatives.