Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’OMIC ha dut a terme 742 gestions en matèria de consum durant el 2024

Del total de les consultes de consum, 518, s’han iniciat 224 expedients administratius per resoldre queixes, reclamacions o denúncies.

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Sitges (OMIC) ha realitzat durant el 2024, 742 gestions relacionades amb el consum a petició de persones que volien resoldre dubtes amb relació als seus drets i obligacions com a consumidores.

Les consultes realitzades presencialment, juntament amb les instàncies presentades a través de la Seu Electrònica de l’Ajuntament, han donat lloc a l’inici de la tramitació de 224 expedients de reclamació, queixa o denúncia de consum. L’obertura d’aquests expedients s’ha degut a diferents motius, com la queixa d’una persona consumidora a un establiment, reclamacions amb l’objectiu d’obtenir la reparació d’un dany, una indemnització o la rescissió d’un contracte, o la presentació d’una denúncia en matèria de consum per tal de posar en coneixement uns fets que presumptament poden ser constitutius d'infracció administrativa. L’OMIC deriva aquests casos a l’administració competent en la matèria.

Dels 224 expedients de reclamació, l’OMIC ha traslladat 206 propostes de mediació de consum als establiments reclamats amb l’objectiu que ambdues parts arribessin a un acord. En 161 dels casos, l’establiment ha acceptat la proposta, iniciant-se així un procediment de mediació de consum. El resultat d’aquestes mediacions de consum ha estat favorable per a la persona consumidora en 80 de les 161 propostes fetes, ja que l’empresa ha fet una proposta d’acord que el reclamant ha acceptat.

De la resta, en 45 dels casos no ha estat possible arribar a un acord entre les parts, i en 14 d’aquests expedients el consumidor ha sol·licitat el trasllat de la seva reclamació a altres organismes com la Junta Arbitral de Consum de Catalunya o l’Agència Estatal de Seguretat Aèria, que són altres sistemes extrajudicials de resolució de reclamacions de consum.

La resta dels expedients iniciats s’han arxivat per causes diverses com la no acceptació del procediment de mediació per part de l’empresa, per no presentar la documentació requerida per l’OMIC per a començar el procediment, o bé perquè, havent presentat la reclamació a l’OMIC, posteriorment la persona consumidora comunica que desisteix d'aquesta. 36 dels expedients de reclamació oberts aquest 2024 encara es troben en tràmit.

Pel regidor de Promoció Econòmica, Comerç i Ocupació, Albert Oliver-Rodés, aquestes dades de 2024 reflecteixen que "l’OMIC és un servei essencial per garantir els drets de les persones consumidores a Sitges, amb més de 700 gestions i 224 expedients administratius tramitats. Vull destacar la importància de les mediacions de consum, amb 80 acords assolits en el darrer any entre empreses i consumidors”. Oliver-Rodés també ha remarcat que “des de l’Ajuntament continuarem impulsant iniciatives com les xerrades de sensibilització i tallers per a diferents col·lectius, reforçant Sitges com un municipi compromès amb un consum responsable i just”.

Les tipologies de reclamacions dels expedients de mediació de consum són variades. Les més nombroses (97) corresponen a reclamacions de serveis de consum que s’han interposat a empreses asseguradores, de transport, a professionals de la llar (electricistes, pintors, etc.) o a entitats bancàries. 55 reclamacions corresponen a empreses que ofereixen subministraments bàsics com aigua, gas i sobretot electricitat, i 49 pertanyen a reclamacions de productes a comerços. Les reclamacions per vendes en establiment són bàsicament per temes de garanties, preus o publicitat del producte, i les reclamacions per vendes a distància són majoritàriament per desacord en el procediment de contractació, la negativa de l’exercici del dret de desistiment o per la publicitat de les webs. 16 reclamacions han estat a empreses de telecomunicacions i 5 més estan relacionades amb l’habitatge.

El servei que s’ofereix des de l’OMIC és totalment gratuït. Per donar-lo a conèixer, l’oficina duu a terme activitats de sensibilització de consum adreçades a la població en general, tot i que durant aquest 2024 les activitats s’han adreçat especialment als infants, a la població jove i a la gent gran, i a les associacions de comerciants. Ha fet, per exemple, un taller sobre la privacitat a Internet adreçat a les escoles on van participar 151 alumnes, una xerrada sobre els requisits mínims de consum exigibles als establiments, dirigida al teixit comercial de Sitges, o una xerrada sobre el consum i la factura de l’aigua al casal de la gent gran Pau Casals amb la col·laboració d’AGBAR.

 

Accions de l’OMIC per 2025

Per aquest 2025, l’OMIC realitzarà, amb el suport de la Diputació de Barcelona, tallers adreçats a infants i joves, com un taller sobre al·lèrgens o un altre per conèixer com funcionen els bancs i aprendre el procediment per reclamar davant una entitat financera. Per la gent gran, està previst realitzar una xerrada sobre subministraments bàsics com l’aigua o la llum. També es durà a terme una campanya informativa dels requisits bàsics de consum enfocat als establiments de restauració.

Així mateix, cal destacar que l’Oficina Municipal de Sitges ha estat seleccionada per l’àrea de consum de la Diputació de Barcelona com un dels 10 municipis de la província de Barcelona que formen part d’una prova pilot de mediació de consum. Aquesta prova pilot té com a objectiu complementar el servei de consum en aquelles reclamacions que resultin de major complexitat, ja sigui perquè l’empresa reclamada sigui de difícil contacte, o perquè les respostes a les propostes de mediació de consum traslladades no arriben o ho fan amb molta demora. La participació en la prova pilot permetrà millorar l’eficiència de l’atenció que ofereix el servei de consum de l’Ajuntament de Sitges.

 

Oficina Municipal d'Informació aI Consumidor (OMIC)

C/ Gabriel Pallarès i Roig, 12

93 894 40 61 · 93 811 48 04 / omic@sitges.cat / www.sitges.cat/omic

Cita prèvia: https://www.sitges.cat/citaprevia

Atencions presencials amb cita prèvia:

Oficina d’Atenció al Ciutadà ( OAC)  

Carrer Nou, 12

Dimecres de 9 a 13:30 h

Divendres de 9 a 13:30 h (quinzenalment)

Dijous de 16 a 18 h (quinzenalment)