Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Les òperes primes, a la conquesta de Sitges 2020

Imatge de la pel·lícula 'Le dernier voyage' de Paul W.R., de Romain Quirot
Imatge de la pel·lícula 'Le dernier voyage' de Paul W.R., de Romain Quirot
El present i el futur del gènere seran a Sitges 2020. Títols com Relic, Mosquito State o Le dernier voyage de Paul W.R., entre molts altres, suposen el debut en el llargmetratge dels seus autors i es podran descobrir del 8 al 18 d’octubre. El Festival exerceix des de sempre una funció essencial com a revelador de talent en l’àmbit del cinema de gènere i són nombrosos els exemples al llarg de la seva història.

Quentin Tarantino va presentar a Sitges el seu debut, Reservoir Dogs, l’any 1992, quan era un desconegut per al públic. En el terreny espanyol, El orfanato, l’òpera prima d’un jove J.A. Bayona, va ser escollida per a inaugurar l’edició de 2007 amb gran èxit. Més recentment, Robert Eggers va iniciar la seva fulgurant trajectòria a Sitges 2015 amb The Witch. Pel que fa al palmarès, les òperes primes són també una constant al certamen, i n’és bona prova el triomf en l’edició passada d’El hoyo, debut de Galder Gaztelu-Urrutiaque ha esdevingut després un autèntic èxit a nivell mundial. A Sitges 2020, la graella de programació estarà especialment farcida d’aquestes primeres obres prometedores que, en molts casos, són el tret de sortida d’una carr era d’èxit. És el cas de la citada Le dernier voyage de Paul W.R., de Romain Quirot, que serà també estrena mundial al Festival. La desaparició de l’únic astronauta capaç de salvar el planeta Terra és el punt de partida d’aquesta cinta de ciència ficció que compta a les seves files amb el veterà Jean Reno. En el cas de Relic, de la directora australojaponesa Natalie Erika James, l’horror familiar protagonitzat per Emily Mortimer inunda un film que es va presentar al Festival de Sundance i va obtenir excel·lents crítiques. Per la seva part, la polonesa Mosquito State, òpera prima de Filip Jan Rymsza, es mou entre el drama i el terror amb tints de Cronenberg.

La violència i l’acció frenètica són les claus de The Owners, debut del britànic Julius Berg que s’endinsa en el subgènere home invasion amb una història crua protagonitzada per Maisie Williams, l’inoblidable Arya Stark. L’il·lustrador i artista de còmic Gavin Rothery -creador del disseny de Moon de Duncan Jones, entre altres- fa el salt com a director amb Archive, una proposta al voltant de la intel·ligència artificial amb sorprenents efectes especials. La dublinesa Neasa Hardiman, que havia destacat a televisió dirigint episodis de sèries com Jessica JonesThe Inhumans o Happy Valley, debuta amb Sea Fever, un encreuament entre Alien i La cosa ambientat a alta mar. Fried Barry, primer llarg de Ryan Kruger, promet una allau de drogues, sexe i violència a càrrec d’un extraterrestre que entra en contacte amb l’estrany món de la humanitat. També amb invasions alienígenes, Save Yourselves! és la proposta d’Alex Fischer i Eleanor Wilson, bregats en la direcció de curtmetratges.

La selecció d’òperes primes a Sitges 2020 és extensa i variada, i també inclourà títols com la britànica Amulet, de Romola Garai; el terror rus de Superdeep, d’Arseny Syuhin; la vampírica My Heart Can't Beat Until You Tell It To, de Jonathan Cuartas, o la peculiar The Stylist, de Jill Gevargizian, que trasllada la seva pròpia experiència com a perruquera a la gran pantalla, a partir del seu multipremiat curt homònim.