Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Set alcaldes signen un manifest en relació al soroll de l'aeroport

El document s’ha signat al Centre d’Activitats Mediambientals de Cal Ganxo, a Castelldefels i ha coincidit amb la celebració del Dia Mundial Contra el Soroll.

Des de l'octubre de 2006 l'aeroport de Barcelona està operant amb la configuració de pistes segregades. Amb aquesta configuració els aterratges en horari diurn (de 7 a 23 h) es realitzen prioritàriament per la pista principal des de la Zona Franca i els enlairaments per la tercera pista, amb gir cap al mar, per evitar sobrevolar zones habitades.

En període nocturn (de 23 a 7 h) s'utilitza prioritàriament la configuració d'aterratges per la pista creuada i els enlairaments per la tercera pista en dirección a la Zona Franca. Aquesta solució operativa ha minimitzat l'impacte acústic del sobrevol dels avions sobre les zones habitades de l'entorn de l'aeroport del Prat. Aquest fet reafirma als alcaldes signants d'aquest manifest en la convicció que “és possible i viable compaginar el creixement de l'aeroport amb la preservació de la qualitat de vida de les persones”.

Per aquest motiu els alcaldes de Begues,Ramon Guasch; Castelldefels, Antonio Padilla; Gavà, Joaquim Balsera; El Prat, Lluís Tejedor; Sant Boi, Jaume Bosch; Sitges, Jordi Baijet; i Viladecans, Carles Ruiz, afirmen que no acceptaran en el futur “la configuració de pistes paral·leles per la greu afectació que provoca” i, afegeixen que la seva posició “és ferma en defensa d'un marc estable de gestió que contempli que l'aeroport de Barcelona operi indefinidament en configuració de pistes segregades”.

Així mateix, els alcaldes presents a Castelldefels, els quals s'han presentat com a “representants d'una població de 350.000 persones” han demanat la creació d'un organ gestor on participin totes les administracions implicades, i que siguin informats sobre la capacitat màxima respecte l'activitat aeroportuària que pot tenir aquesta infraestructura”.


Manifest

En aquestes primeres passes del segle XXI, les infrastructures de transport que faciliten els desplaçaments de persones i la distribució de mercaderies han esdevingut un element clau per assegurar la competitivitat d'un territori. En aquest context, l'aeroport de Barcelona adquireix un protagonisme destacat com a plataforma des de la qual impulsar el progrés econòmic i social de Catalunya.

Els alcaldes de Begues, Castelldefels, Gavà, El Prat, Sant Boi, Sitges i Viladecans estem plenament d'acord amb l'objectiu expressat en moltes ocasions per les administracions i la societat catalana en el sentit que Catalunya necessita un bon aeroport per fer front als reptes que el país té per endavant. Però també estem fermament convençuts que l'existència d'unes instal·lacions aeroportuàries ben dimensionades pot ser compatible amb la preservació del benestar i la salut dels ciutadans i les ciutadanes que viuen al seu entorn, sense problemes de soroll que els malmetin.

Des de l'octubre de 2006 l'aeroport de Barcelona està operant amb la configuració de pistes segregades. Amb aquesta configuració els aterratges en horari diürn (de 7 a 23 h) es realitzen prioritàriament per la pista principal des de la Zona Franca i els enlairements per la tercera pista, amb un gir cap al mar, per evitar sobrevolar zones habitades. En període nocturn (de 23 a 7 h) s'utilitza prioritàriament la configuració d'aterratges per la pista creuada i els enlairaments per la tercera pista en direcció a la Zona Franca.

Aquesta solució operativa ha disminuit els insostenibles episodis de soroll que es van viure amb anterioritat a la seva implantació i, per tant, confirmat que és possible i viable compaginar el creixement de l'aeroport amb la preservació de la qualitat de vida de les persones.

És per això que avui, tot coincidint amb la commemoració del Dia Mundial contra el Soroll, els alcaldes de Begues, Castelldefels, Gavà, El Prat, Sant Boi, Sitges i Viladecans manifestem:

1. que s'ha d'actuar urgentment sobre les condicions tècniques i operatives del camp de vol per a aconseguir el nivell d'utilització de la configuració Est acordat amb Aena i fet públic pel Ministeri de Foment l'11 de març de 2005 i que s'apliquin de manera immediata totes les actuacions de millora constatades en el gir a mar.

2. que qualsevol ampliació ha de tenir en compte l'efecte sobre la població.

3. que no acceptarem la configuració de pistes paral·leles, per la greu afectació que provoca, tal i com va quedar demostrat el 2006, moment en què va tenir lloc el canvi de pistes segregades.

4. que la nostra posició és ferma en defensa d'un marc estable de gestió que contempli que l'aeroport de Barcelona operi indefinidament en configuració de pistes segregades.

5. que s'ha de continuar treballant per trobar solucions perquè l'afectació que encara patim pel soroll dels avions tendeixi a desaparèixer totalment.

6. que les administracions i els agents econòmics i socials del país haurien de tenir en compte aquests aspectes en el marc d'un debat més ampli sobre el conjunt de les infrastructures aeroportuàries de Catalunya i el seu model de gestió on totes les parts perseguim l'objectiu d'un millor aeroport.

7. la nostra voluntat de participar de manera activa i responsable en el conjunt d'instàncies i processos de decisió respecte la gestió de l'aeroport.


Signen els alcaldes de les localitats

Castelldefels, 16 d'abril de 2008