Joves autistes fan teràpia amb el surf
El mar, el seu entorn i el vincle amb el monitor són els fonaments del projecte pilot de surf terapèutic que porten a terme el Sitges Surf Club i l'Equip Psicològic i Logopèdic Garraf (EPSI). Durant 7 setmanes, 14 joves amb trastorn de l'espectre autista TEA participen en el projecte que té lloc a la platja de La Marina d'Aiguadolç.
El treball s'inicia a la sorra on té lloc un taller d'habilitats. A continuació comença la pràctica del surf, en un entorn, el mar, que provoca que els joves reaccionin de manera diferent respecte a altres espais, aportant beneficis als joves en els camps de la socialització, la comunicació i la cognició. En acabar el surf, cadascú comparteix la seva experiència.
La regidora d'Esports, Carme Almirall, qui ha visitat al grup aquest diumenge, ha valorat un projecte en que persones amb dificultats puguin practicar un esport, unint esport i teràpia. Per a Almirall, si la prova pilot funciona "es podrà continuar treballant en l'aspecte de la inclusió. Des de l'Ajuntament els donarem sempre tot el suport que necessitin”.
Des del Sitges Surf Club, el seu president, Ramon Sardà, ha manifestat que “es tracta d'una prova pilot sense cap tipus de cost econòmic per als participants. El que es busca és fusionar la pràctica esportiva, el contacte amb la natura i l'aigua”.
Alba Prats, de l'Equip Psicològic i Logopèdic Garraf (EPSI) ha explicat que “nosaltres treballem molt amb l'autisme. L'Adrián Esteve, psicòleg infantil, monitor d'activitats en el lleure infantil i juvenil i tècnic en Surf, va conèixer a Puerto Rico un programa per a nens autistes que hem adaptat en aquest projecte pilot. Aquí se succeeixen una sèrie de coses importants en el treball per als nens: el temps d'espera, el fet de demanar ajut, la comunicació, a més d'aspectes de la psicomotricitat com l'equilibri i la coordinació”.
El programa de surf terapèutic del Sitges Surf Club i l'Equip Psicològic i Logopèdic Garraf (amb seu a Vilanova i la Geltrú), va començar el passat 1 de maig i realitza les seves activitats els diumenges a la platja de La Marina d'Aiguadolç.