Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Festes

El Ral·li Barcelona-Sitges guanya adeptes el 2023

El nombrós públic concentrat, diumenge passat, als carrers i carreteres del recorregut de la prova, sorprèn els participants que acudien al Ral·li per primera vegada.

La 65a edició del Ral·li Internacional de Cotxes d'Època Barcelona-Sitges, celebrada ahir, va posar de manifest el gran interès que desperta entre el públic la cultura de l'automòbil que representa aquesta prova. La inscripció de la prova va comptar amb 91 vehicles -78 cotxes, un autobús, un camió de bombers, un camió de repartiment i 13 motocicletes-, 44 dels quals arribaven o fins i tot superaven el segle d'antiguitat. Per aquest motiu, enguany i per primera vegada, la mitjana d'edat dels participants va superar els 100 anys.

Aquesta edició del Barcelona-Sitges ha destacat per l'elevat nombre de participants que descobrien el Ral·li. En total 15 cotxes i 4 motos, cosa que representa una cinquena part i un terç dels inscrits, respectivament. Entre els punts d'origen fora d'Espanya hi ha Bèlgica, França, Itàlia i el Regne Unit, mentre que del territori nacional venien d'Alacant, Barcelona, Castelló, Còrdova, Girona, Illes Balears, La Rioja, Lleida, Madrid, Segòvia, Sevilla, Tarragona i Biscaia.

Des de la sortida dels participants en la plaça Sant Jaume de la Ciutat Comtal, fins al punt final al costat del mar a La Fragata de Sitges, milers de persones van esperar el pas de la caravana a la pràctica totalitat de la ruta. De fet, les poblacions de L'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels van tornar a acollir amb entusiasme el pas de les joies automobilístiques excepcionalment conservades, cedint els seus carrers per uns minuts per facilitar el pas d'aquestes joies sobre rodes.

Una característica que fa del Ral·li Barcelona-Sitges un esdeveniment singular, des que es va organitzar la seva primera edició el 1959, és que els participants han d'acudir a la cita vestits amb roba pròpia de l'època del vehicle, per optar a guanyar un dels Premis a l'Elegància. Interessats en la moda d'època o no, totes les persones inscrites en un vehicle van posar davant del jurat a l’interior de l'Ajuntament de Barcelona, on posteriorment els esperava un esmorzar amb xocolata. Com en les darreres edicions Jacobo Menkes (responsable de la prestigiosa botiga de disfresses Menkes), Emiliana López (dissenyadora d'alta costura i vestits de núvia) i Thaïs Rocha (especialista en moda) formaven el jurat del premi.

 

El repte més exigent

L'alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, i el director d'Esdeveniments Esportius de Barcelona, Gabi Arranz, van donar la sortida del Ral·li a les 10.30 del matí. Encapçalats pel Decauville Voiturelle de Xavier Conick i la Terrot OT d'Albert Virgili, els participants iniciaven el repte de 46 quilòmetres.

Tal com passava fa 100 anys, sortir a la carretera amb un d'aquests vehicles és una aventura que pot comportar dificultats en forma de fallada mecànica. Aquest va ser el cas d'algunes unitats que, al llarg del camí, van patir problemes de fiabilitat, normalment lleus. Quan això passa, l'equip del RACC desplaçat per a l'ocasió s'encarrega de facilitar l'ajuda necessària perquè el participant, normalment un expert coneixedor de la mecànica del vehicle, pugui reparar l'avaria in situ sense pertorbar el trànsit i continuar el viatge fins a Sitges. I és que, després de les deliberacions del jurat, dissabte passat a L'illa Diagonal, per rebre algun dels premis cal que el vehicle guanyador hagi estat capaç d'arribar pels seus propis mitjans al parc tancat de La Fragata.

Tal com estava previst, el gruix de la caravana de cotxes i motos va arribar a Sitges cap a les 12.15 hores, per endinsar-se als carrers del centre de la localitat plens de públic i arribar a la meta uns deu minuts després.

 

Final d'una etapa i inici d'una altra de nova

Maria Marín, presidenta de Foment de Sitges (entitat organitzadora de la prova, amb la col·laboració dels ajuntaments de Sitges i Barcelona), va iniciar la cerimònia de lliurament de premis anunciant que aquesta seria la seva darrera participació al capdavant del Ral·li. "Igual que vosaltres apreneu a fer un pas al costat i deixeu que els vostres fills i néts condueixin els vostres cotxes", raonava l'encara presidenta, "considero que després de 10 anys ha arribat el moment que arribi algú que aporti noves idees".

 

Els premiats al Ral·li

 

Premis a l’elegància

  1. Nº 64 - Jordi Ricardo Palau
  2. Nº 20 - Charo García Silgo
  3. Nº 23 - Antonio Ruiz
  4. Nº 75 - Josep Manel Reyes
  5. Nº 26 - Salvador Herrándiz

 

Premi a l’elegància en moto

Nº 11 - Emilio Lincoln

 

Premi Memòria Gemma Toscas

Nº 17 - Cristina Garriga

 

Premi a l’elegància infantil

Nº 77 - Liam Reyes

 

Millors motocicletes

  1. Nº 1 - Albert Virgili – Terrot OT - 1928
  2. Nº 3 - Josep Jané Guilera - Neptuno 250 - 1936
  3. Nº 6 - David Gomez Carrión - Norton ES2 -

 

Automòbils més destacats segons la seva data de fabricació

Grup I fins 1908
    1. Nº 6 - Cesar Pau Alentorn         Panhard Levassor T16          1907
    2. Nº 4 - Salvador Berenguer        Darracq                                  1905
    3. Nº 7 - Jose Orriols                     Wolseley Siddelet                  1908

 

Grup II, entre 1909 i 1914
    1. Nº 10 - Elian Fouguere              Peugeot                                  1911
    2. Nº 14 - Antonio Castillo Quiles  Ford T Speedster                   1912

  1. Nº 18 - Roger Aussel Ford T                                     1914

Grup III, entre 1915 i 1920
    1. Nº 22 - Enrique Gómez             Cadillac Roadster v55           1917
    2. Nº 24 - Josep Prat Rusiñol        Renault EU                            1918
    3. Nº 26 - Salvador Herrándiz       Rochet Schneider Torpedo    1919

Grup IV, entre 1921 i 1928
    1. Nº 42 - Antonio Silva                 Packard Eight Limousine       1923
    2. Nº 61 - Jesús Silva                    Darmont Special                    1926
    3. Nº 68 - Jordi Ricardo Palau       Rolls Royce Phantom I          1927

Premis RACC al participant més jove
Nº 58 – Jaume Vila

Premi “Amigos de los coches veteranos”
Raúl Aranda

Premi Clàssic Motor Club del Bages al cotxe més antic
Nº 1 - Xavier de Coninck                   Decauville Voiturelle              1898

Nº 2 - Alexis Llaveria                         Fisson Tonneau 8HP 3L        1898

Premi Federació Catalana de Cotxes Antics al cotxe més emblemàtic
Nº 44 - Ralf Bünger                            Rolls Royce Twenty               1923