Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Cultura

‘Viejos’ porta el terror geriàtric a Sitges 2022

La trilogia de ‘Halloween’ de David Gordon Green celebra la seva particular cerimònia de clausura amb ‘Halloween Ends’.

Les rotatives de Sitges 2022 ja comencen a baixar revolucions. Després de completar el nivell d'avui, al Festival només li queden dues pantalles per jugar, però, encara que sembli que el metavers ja no dona més de sí, encara té preparades algunes sorpreses. Les últimes jornades de l'edició anterior van acollir la projecció de La abuela, de Paco Plaza, una cinta de terror sobre la vellesa que va pertorbar al públic de Sitges. Enguany, Raúl Cerezo i Fernando González Gómez recullen el testimoni d'aquesta temàtica, tan quotidiana com terrorífica, amb Viejos, una pel·lícula sobrenatural que s'ha erigit com el plat fort de la jornada.

El duo de directors espanyols ha protagonitzat la roda de premsa del dia, en la que Raúl Cerezo ha posat llum sobre el seu procés creatiu a l'hora de concebre el relat: “Jo no he entès mai que el guionista deixi de treballar quan lliura el llibret, perquè la història sempre està viva”. D’altra banda, Fernando González Gómez ha comentat quines van ser les seves intencions a l'hora de planificar els esglais de la pel·lícula: “Planifiquem molt totes les seqüències. La pròpia pel·lícula traça una línia quotidiana que explota al final. Per als esglais, ens agrada treballar molt amb els fores de camp, amb suggerir, com ho feien els grans mestres d'abans, i que els esglais portin a alguna cosa més, a un despertar”. Entrada la nit, l'equip ha presentat la pel·lícula al seu passi oficial.

Una altra de les sagues habituals del Festival ha arribat a la seva fi avui a l’Auditori. Després d'haver acollit la preestrena de La noche de Halloween al 2018 i el de Halloween Kills al 2021, Sitges ha presenciat avui la fi de la trilogia de David Gordon Green, que adopta l'univers fictici creat per John Carpenter fa gairebé cinquanta anys. La projecció de Halloween Ends, que ha causat furor entre els més aficionats, ha estat precedida per una presentació en vídeo de Jamie Lee Curtis, en la qual ha agraït als fans el suport a la llegendària saga en general i al seu personatge en particular.

També ha causat especial renou la mexicana Huesera, de Michelle Garza, una particular llavor del diable que ha aterrat a Sitges després de triomfar al Festival de Tribeca. La cinta conrea un tema habitual del gènere de terror com la maternitat diabòlica, a través de la història d'una dona embarassada que és perseguida per una criatura maligna. Garza ha tingut oportunitat de presentar la seva pel·lícula al seu passi oficial a l’Auditori.

Una mica abans de mitjanit, un singularíssim thriller britànic ha sorprès els fans de Sitges amb el seu virtuosisme tècnic i el seu excés formal. Es tracta de Medusa Deluxe, una cinta rodada en pla seqüència per Thomas Hardiman en la qual una comunitat obsessionada amb l'estilisme explota després de l'assassinat d'un dels seus membres. El cineasta anglès ha visitat la costa catalana per a presentar el seu debut en la direcció.

Seguint l’estela del cinema britànic, avui s'ha pogut veure Emily, debut en la direcció de l'actriu Frances O’Connor una de les propostes més marcadament melodramàtiques de tota la Secció Oficial. Ambientada al segle XIX, Emma Mackey (Sex Education, Muerte en el Nilo, etc) dona vida a Emily Brönte, coneguda per escriure el best seller Cims borrascosos, que va morir a la curta edat de 30 anys. També competeix en secció oficial la distòpica Vesper, de Kristina Buozyte i Bruno Samper, que planteja una problemàtica d'extrema vigència com és el possible col·lapse de l'ecosistema terrestre. A més, el veterà documentalista cambodjà Rithy Pan brinda la seva nova obra, Everything Will Be OK, una peculiar pel·lícula que utilitza titelles per a parlar sobre les noves formes de comunicació en l'era contemporània.

Entre les projeccions de la resta de seccions destaquen dos interessants títols de Noves Visions. LOLA, d'Andrew Legge, posa en escena una trama minimalista de viatges en el temps, a l'estil de joies com a Primer o Más allà de los dos minutos infinitos; mentre que Domingo y la niebla, la fantasmagòrica cinta del costa-riqueny Amat Escalante, arriba al certamen després d'haver triomfat al passat Festival de Cannes. D'altra banda, des del panorama cinematogràfic anglosaxó aterren Shepherd, una sobrenatural i angoixant pel·lícula de terror, i A Wounded Fawn, en la qual Travis Stevens concep el personatge d'un assassí en sèrie que troba a les seves víctimes a través d'una app de cites. A més, els aficionats al cinema oriental han vetllat després de celebrar-se als cinemes Retiro el programa doble titulat La nit + Kaiju, que ha inclòs la japonesa What to Do with the Dead Kaiju, de Satoshi Miki en el qual bregar amb el cadàver d'un monstre gegant es converteix en un problema seriós, i The Lake, de Lee Tongkham, sobre una misteriosa criatura que aïlla una vila tailandesa de la resta del territori. Quant a Seven Chances, els dimonis han copat la programació amb Demonlover, el neo-noir que Olivier Assayas va rodar el 2004, i Demon Pond, el clàssic de Masahiro Shinoda.

La resta d'activitats no es queden enrere pel que fa a atractiu. A la Carpa Noray s'ha gaudit de l'enregistrament del Marea Nocturna especial d'aquesta edició. Al podcast, els habituals Desirée de Fez, Ángel Sala, Jordi Sánchez-Navarro i Xavi Sánchez Pons han rebut un convidat de luxe, Jaume Balagueró, amb qui han conversat sobre cinema de gènere actual, sense oblidar les dues obres que presenta al certamen: Venus i El televisor, episodi d'Historias para no dormir. A la Sala Garbí de l'Hotel Meliá ha tingut lloc l'exposició Success factors for seducing the audience, que ofereix claus sobre el complex funcionament del mercat actual; la xerrada Wearing the multiverse, en què Peris Digital i Peris Costume han presentat un nou sistema d'escaneig per a roba, i la presentació del FANTLATAM - Latin American Alliance of Fantastic Film Festivals.