Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Cultura

L’atmosfera de ‘Mad Max’ envaeix un Sitges 2019 postapocalíptic

L’atmosfera de ‘Mad Max’ envaeix un Sitges 2019 postapocalíptic
L’atmosfera de ‘Mad Max’ envaeix un Sitges 2019 postapocalíptic
La 52a edició del Festival mirarà cap al fantàstic de 1979 i recuperarà títols de l’exploitation italiana de ciència ficció Sitges 2019 respira pols del desert i ferro oxidat. La propera edició del certamen –que se celebrarà del 3 al 13 d’octubre– celebrarà el 40è aniversari de Mad Max. Salvajes de autopista, de George Miller. Una efemèride que ha inspirat el cartell, una retrospectiva i el llibre oficial del Festival, i que impregnarà Sitges durant onze dies.

La primera entrega de la saga distòpica més emblemàtica de la història del cinema protagonitza el cartell de Sitges 2019, amb el segell de l’agència China. “A la imatge, hi apareix un cotxe destruït per l'òxid, abandonat al bell mig d'un desert infinit, sense rastre de cap personatge. Una composició enigmàtica, simple i contundent, que beu d'una iconografia tan inconfusible com la saga de Miller i la seva paleta cromàtica de taronges, ocres i grocs. Es tracta d’un homenatge a una obra amb un univers gràfic únic, que es presta com a pocs al format sintètic i icònic de la cartellera”, explica el director creatiu executiu, Rafa Antón. El fenomen Mad Max, arribat d’Austràlia, es viurà en cada racó de Sitges amb entusiasme.

Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya també commemorarà els 40 anys d’un títol icònic del cinema de gènere de 1979: Alien, el octavo pasajero, de Ridley Scott, un film que va marcar una època i que continua ben present en l’actualitat, aplegant una legió de fans. De la mateixa manera, altres homenatges a cintes essencials del fantàstic tindran el seu espai per al record a Sitges 2019.

Exploitation italiana

La retrospectiva Apocalypse domani recollirà títols clau de l’exploitation italiana de ciència ficció desenvolupada a finals dels anys 70 com a conseqüència de l’èxit de títols nord-americans com Star Wars, Alien o 1997: Rescate en Nueva York, però sobretot de les dues primeres entregues de Mad Max. Van ser productes pensats per al mercat internacional, que en alguns territoris –com Espanya– van assolir un enorme èxit comercial, dirigits per veterans del cinema de gènere italià com Enzo G. Castellari (1990, Los guerreros del Bronx, Los nuevos bárbaros), Joe D'Amato (Bronx lucha final), Sergio Martino (2019, tras la caída de Nueva York), Lucio Fulci (Roma año 2072: Los gladiadores) o Luigi Cozzi (Contaminación: Alien invade la Tierra).

En els últims anys, moltes d’aquestes cintes s’han convertit en títols de culte buscats pels aficionats d’arreu del món, generant un fenomen de reivindicació i recuperant la seva importància artística i industrial.

 

 

Llibre oficial

 

Apocalypse Domani. La década dorada de la exploitation italiana de ciencia-ficción (1977-1990) és el títol del llibre oficial del Sitges 2019 que, sota la coordinació d'Ángel Sala, veurà la llum el proper mes d'octubre. Aquesta serà la segona col·laboració entre el Festival i Editorial Hermenaute, després de la publicació l'any passat de l'assaig Michele Soavi. Cineasta de lo macabro.

 

El llibre analitza el fenomen de l’exploitation italiana des de la perspectiva del gènere de la ciència ficció, repassant els seus precedents, els seus continguts i l'impacte que van suscitar aquest tipus de produccions. Un recorregut didàctic a través de les seves pel·lícules més representatives, cintes que encara avui dia compten amb milers de fans arreu del món. La publicació també vol reivindicar la figura d'un bon nombre de directors italians, entre els quals destaquen Antonio Margheriti, Sergio Martino, Enzo G. Castellari, Luigi Cozzi, Ciro Ippolito o Joe D'Amato.

Apocalypse Domani recupera títols centrats en ciutats distòpiques, apocalipsis i cinema de bandes; en els seus passatges el lector hi trobarà l'anàlisi de pel·lícules influenciades pel pèplum, l'spaghetti western i l'horror. Guerrers bàrbars, ciborgs, alienígenes, moters, monstres de tota mena, èmuls de Conan el Bàrbar o mítics herois clàssics. Un món de fantasia que, durant una dècada, va donar al cinema italià la seva versió més desinhibida i compromesa amb el fantàstic.

El llibre consta de les signatures de crítics de cinema i especialistes en la matèria com Violeta Kovacsics, Diego López, Ruben Lardín, Jesús Palacios, Xavi Sánchez Pons, Lluís Rueda, Mònica Garcia, Jordi Sánchez Navarro, Desirée de Fez, Manlio Gomarasca, Domingo López i el mateix Ángel Sala.

 

Fantastic 7

 

El Festival de Sitges ha creat Fantastic 7, conjuntament amb el Marché du Film del Festival de Cannes i el fundador de Blood Window, Bernardo Bergeret. Es tracta d’un fòrum destinat a fomentar el talent dins de la indústria del gènere i afavorir la seva connexió amb socis comercials potencials. Fantastic 7 va celebrar la seva primera edició a la passada edició del Festival de Cannes, amb una nombrosa assistència de la indústria del gènere arribada de tots els punts del planeta.

 

La sessió, apadrinada pel director J.A. Bayona, va aplegar set festivals internacionals: Bucheon International Fantastic Film Festival (Corea del Sud), el Cairo International Film Festival (Egipte), el Festival Internacional de Guadalajara (Mèxic), l’International Film Festival & Awards de Macao (Xina), el South by Southwest d’Austin (Estats Units), el Festival de Toronto (Canadà) i el Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. Cada festival va defensar, a través d’un pitching, una proposta de gènere fantàstic. Sitges va presentar la nova producció del cineasta basc Juanma Bajo Ulloa, Baby.

A l’acte de Cannes va assistir el Ministre de Cultura i Esport, José Guirao; la directora de l’ICAA, Beatriz Navas; el director de l’ICEC, Miquel Curanta; el director de la seva àrea audiovisual, Francisco Vargas, així com altres representants d’institucions i organismes relacionats amb la indústria audiovisual.

 

Taboo’ks

Les vies confluents entre les indústries audiovisual i editorial tornaran a coincidir a Sitges de la mà de Taboo’ks, la iniciativa del Festival de Sitges que acosta la literatura i el cinema fantàstic. El programa –que obrirà el període de presentació de candidatures la primera setmana de juny– selecciona d’entre tots els projectes rebuts quatre obres (novel·la, teatre o novel·la gràfica) i un study-case d’un projecte en vies d’adaptació per presentar-los als productors assistents al Festival, amb la finalitat de promoure els acords d’adaptació d’obres literàries a projectes audiovisuals.

 

Aprofitant el marc del certamen internacional, Taboo’ks esdevé un mercat de drets especialitzat en el gènere fantàstic. L’activitat inclou una agenda de contactes i una masterclass impartida per una personalitat significativa del sector cinematogràfic i literari.

 

Suport a la 52a edició

Un any més, el Festival agraeix el compromís de les entitats i empreses col·laboradores: Moritz (patrocinador principal), Obra Social “la Caixa” i Mistinguett Sparkling (patrocinadors), Meliá Sitges (patrocinador i seu oficial), Deluxe (col·laborador), La Vanguardia (diari oficial), TV3 (televisió oficial), SGAE, Iberia, Renfe, Fnac, Ediciones Minotauro, Fundació Japó, FX Animation i Cha-Chá (col·laboradors).

Sitges 2019 s’organitza gràcies a la implicació de l’Ajuntament de Sitges, de l’Institut Català de les Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i compta amb el suport del Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales del Ministerio de Cultura y Deportes, la Diputació de Barcelona i del Carnet Jove – Departament de Benestar i Família.