Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Cultura

Sitges 2022: Hiperconnectats al fantàstic

Dario Argento rebrà el nou Golden Honorary Award, mentre que Quentin Dupieux, Ti West i Masaaki Yuasa seran reconeguts amb el Premi Màquina del Temps.

Dario Argento rebrà en la seva visita a Sitges el Golden Honorary Award per la seva monolítica contribució al cinema de terror. El veterà productor i director, que ja va rebre el premi Màquina del Temps en l'edició de 1999 i el Gran Premi Honorífic l'any 2012, es va convertir en tota una institució el cinema de gènere en els anys 70 i 80, època en la qual va popularitzar el subgènere del giallo, En el seu haver té clàssics de culte com Suspiria, Rojo fosc, Phenomena o Tenebrae. Enguany acudirà a la seva cita presentant Occhiali Neri, la seva primera pel·lícula en deu anys.

A més, un habitual de Sitges com Quentin Dupieux també serà homenatjat amb el premi Màquina del Temps. El cineasta francès, que ha encoratjat les riallades del Auditori en nombroses ocasions (Mandíbules, Rubber, Réalité, etc) presentarà enguany Incroyable mais vrai i Fumer fait tousser, dos acostaments diferents a la comèdia absurda que tant li caracteritza.

L'estatunidenc Ti West brindarà Pearl, l'esperada preqüela de X. Ambientada dècades abans dels esdeveniments de X, Mia Goth torna interpretant a la futura psicòpata Pearl, aquí una grangera adolescent d'ulls estrellats amb la metxa curta i una ambició mortal. A més, el Festival tindrà l'honor de rebre la visita de Ti West, a qui se li lliurarà el Premi Màquina del Temps a tota una carrera dedicada al cinema de terror.

Una figura essencial de l'animació japonesa de les últimes dues dècades, Masaaki Yuasa, no podia faltar en aquesta edició de Sitges. Després de presentar Night is Short, Walk On Girl i Lu Over the Wall en 2017, i Riding Your Wave en 2019, el reconegut realitzador nipó acudirà al Festival per a rebre el Premi Màquina del Temps, a més de per a presentar el seu nou llargmetratge, Inu-oh. Aquesta nova i psicodèlica proposta pretén reimaginar la història antiga del Japó combinant la seva tradició teatral amb un irresistible espectacle rocker, adornat amb els tocs de surrealisme que caracteritzen a l'animació de Yuasa.

El Festival de Sitges també acollirà l’estrena nacional de d’una esperada producció espanyola. Eduardo Casanova torna al Festival de Sitges després d'haver presentat un fragment de la seva òpera prima, Pieles, en l'edició de 2016. Aquest cop, després d’un ampli recorregut per festivals d’arreu del món, torna en secció oficial amb La piedad, la seva pel·lícula de confirmació. Una mescla entre terror i melodrama banyada d'un omnipresent color rosa que fa gala de l'habitual estil excessiu i barroc del director.

Quant a l'oferta seriéfila, es presentaran els dos primers capítols de El club de la medianoche, la nova sèrie producte de l’aliança entre Mike Flanagan i Leah Fong produïda per Netflix. Amb títols tan aclamats com Misa de medianoche i La maldición de Hill House, Flanagan s'ha sembrat una gran reputació com a creador, escriptor, director i productor de sèries de terror, arribant a ser considerat un dels mestres contemporanis del gènere. La proposta és una adaptació de l’obra de Christopher Pike, en la qual un grup de pacients terminals d'un hospital es reuneixen a la mitjanit per a explicar-se històries terrorífiques.

Finalment, el Festival tindrà l'honor de rebre la visita d'Eva Green, que acudirà per a presentar Nocebo, tercera pel·lícula de Lorcan Finnegan. L'arxiconeguda actriu de Sin City: A Dame to Kill For o Sombras tenebrosas interpreta en aquest thriller misteriós a una dissenyadora de moda portadora d'una malaltia estranya. En conjunt, es tracta d'un comentari sobre la indústria de l’explotació i la cultura consumista.

Secció Oficial

La Secció Oficial Fantàstic a Competició oferirà de nou una variada selecció de títols, de temàtiques i estils completament dispars. Després de la victòria de Lamb en l'edició passada, Sitges tornarà a allotjar el millor del folk horror internacional amb títols com Nightsiren, de Tereza Nvotová, i The Knocking, de Max Seeck i Joonas Pajunen, dues pel·lícules que, des de l'exploració dels vincles familiars, recuperen el bosc com a brou de cultiu d’allò misteriós.

La infància i allò fraternal també aflora en Nos Cérémonies, de Simon Rieth, una fantasiosa aventura que reuneix dos germans que amaguen un secret, i en Tropique, d'Édouard Salier una metàfora sobre l'acceptació de la identitat vehiculada per Tristán, un aspirant a astronauta que es converteix en monstre en haver entrat en contacte amb residus tòxics. Així mateix, es comptarà amb la presència d'algunes llavors del diable, com NightMare, de Kjersti Helen Rasmussen, i Huesera, de Michelle Garza, que aborden la temàtica de l'embaràs tortuós i sobrenatural, un trop clàssic del cinema de terror.

La competició en Secció Oficial també presentarà una mostra d'expressions artístiques molt singulars. Everything Will Be OK, del veterà Rithy Panh, és un exemple d'això. Aquest documental polític, guanyador d'un Os de Plata a la Berlinale per la seva excel·lent contribució artística, utilitza titelles per a explorar temes polítics de profund calat, com la democràcia o el totalitarisme. D'altra banda, The Origin, del debutant Andrew Cumming, transportarà al públic al paleolític mitjançant les seves sorprenents localitzacions escoceses, mentre que Medusa Deluxe, òpera prima de Thomas Hardiman, abordarà la intriga pròpia del whodunit des d'una proposta formal extrema, la presa única, i un context tan inusual com atractiu, un concurs de perruqueria.

Per a finalitzar, dues pel·lícules d'època. Representant el gènere bèl·lic arriba Sisu, el tercer llargmetratge del realitzador finlandès Jalmari Helander, que ja es va alçar amb la victòria en l'edició de l'any 2010 amb la seva entremaliada òpera prima Rare Exports: Un cuento gamberro de Navidad. En aquesta ocasió, Helander concep un film d'acció que segueix a un soldat finlandès que haurà de protegir l'or que ha trobat en el desert de Lapònia de mans dels soldats nazis. D'altra banda, representant el drama vuitcentista, es trobarà Emily, el debut de l'actriu Frances O’Connor en la direcció, l'argument de la qual conta la curta vida d'Emily Brönte, autora del best-seller Cims Borrascosos.

Per part seva, les projeccions especials fora de competició venen marcades per la presència de monstres del terror, com els follets assassins de Unwelcome, de l'anglès Jon Wright; el dimoni que tracta de posseir a la protagonista de La exorcista, d'Adrián García Bogliano, o, des de la comèdia, els taurons feroços de L’année du requin, els directors dels quals, els germans Boukherma, van ser premiats en l'edició de 2020 del festival per la recordada Teddy. A més, el cineasta català Víctor García tornarà a Sitges una dècada després de Gallows Hill, aquesta vegada amb La niña de la comunión, el tràiler de la qual es va poder veure en l'edició de l'any passat. Ambientada en els anys 80, la història segueix a Sara i a Rebe, dos adolescents d'un poble de l'Espanya profunda que, després de sortir de festa i trobar-se amb una nina vestida de comunió, començaran a viure un autèntic malson.

Òrbita / Noves Visions

Després de dos anys d'absència, el Festival de Sitges recupera per a la 55ª edició la secció Òrbita, històric bressol del cinema d'acció i el thriller. I ve, com no podia ser d'una altra manera, carregada de sorpreses. Arrencarà motors H4Z4RD, de Jonas Govaerts, una pel·lícula d'acció sobre rodes que farà retrunyir les sales amb els aplaudiments dels fans. Wai Ka-Fai, freqüent company de direcció de Johnnie To, mostrarà Detective vs Sleuths, un nou thriller que entronca amb la llarga tradició del noir asiàtic en la qual també s'emmarca Bad City, segon llarg de Kensuke Sonomura. Finalment, Diabolik, dels germans Manetti, aportarà la cara més eclèctica del cinema criminal, mentre que The Stranger, de Thomas M. Wright, oferirà la seva vessant més dramàtica després de passar pel Festival de Cannes. Aquestes se sumen a les ja anunciades As bestas, Hunt i The Roundup, entre altres.

Més novetats en Noves visions, termòmetre infal·lible del fantàstic contemporani. Després de passar per Locarno aquest estiu, inaugurarà la secció Piaffe, d'Ann Oren. També ens acompanyaran conflictes clàssics de la ciència-ficció com els jocs amb l'espai-temps de LOLA, d'Andrew Legge, i La paradoja de Antares, debut en solitari de l'espanyol Luis Tinoco; paisatges naturals colpidors que fan florir el sobrenatural, com els Alps en Jacky Caillou, òpera prima de Lucas Delangle, i en La montagne, del francès Thomas Salvador; i abordatges des del gènere de temes polítics d'actualitat en Darkling, de Dušan Milić; Saloum, de Jean Luc Herbulot, i We Might As Well Be Dead, de Natalia Sinelnikova. A més, es podrà veure Domingo y la niebla, segon llarg d'Ariel Escalante, que va passar recentment pel Festival de Cannes i representarà a Costa Rica en els Oscar de 2023.

Panorama Fantàstic / Midnight X-Treme

Més de trenta títols conformen les dues seccions més orientades al fandom de tot el festival. Els aplaudiments de l'Auditori, Prado i Retiro retrunyiran per tot Sitges amb apostes excessives des d'una perspectiva clàssica (The Lake, de Lee Thongkham; Slash/Back, de Nyla Innuksuk; MexZombies, de Chava Cartes; FleshEater, de Bill Hinzman i Carnifex, de Sean Lahiff) i amb girs de rosca a arguments tradicionals (What To Do with the Dead Kaiju, de Satoshi Miki; Wolfkin de Jacques Molitor i A Wounded Fawn, de Travis Stevens), sense oblidar la reflexió sobre problemes socials del nostre temps (Polaris, de Kirsten Carthew; Sissy, de Kane Senes i Hannah Barlow, i Family Dinner, de Peter Hengl). El thriller policial (Tales from the Occult, de Fruit Chan, Fung Chi-Keung i Wesley Hoi Ip Sang, The Price We Pay, de Ryûhei Kitamura, i The Breach, de Rodrigo Gudiño) també tindrà cabuda en aquestes seccions. A més, cal destacar la presència del cinquè lliurament de l'aclamada saga V/H/S, titulada V/H/S 99, un ja clàssic del found footage. Aquest volum inclou episodis signats per Johannes Roberts, Vanessa Winter, Joseph Winter, Maggie Levin, Tyler MacIntyre i Flying Lotus.


Anima’t

A més de les ja anunciades Oink, que inaugurarà la secció, La otra forma i Unicorn Wars, entre altres, Anima’t comptarà amb la presència d'alguns títols addicionals. La sempre estimulant animació japonesa ocuparà pràcticament la meitat de la secció. En aquest sentit, es sumen Battlecry (dirigida per Yanakaya) que, amb una estètica pròxima a la del videojoc s'endinsa en el món criminal dels narcòtics, i Break of dawn, de Tomoyuki Kurokawa, que imagina la imminent col·lisió contra el planeta d'un meteorit mortal. Fora de competició es troba Yaya e Lennie: The Walking Liberty, tercer llargmetratge de l'animador italià Alessandro Rak, un conte de fades ecologista que va passar per l'últim Festival de Locarno. També es recuperarà el clàssic de l'animació índia Ramayana: The Legend of Prince Rama que van signar Ram Mohan, Koichi Saski, Jou Sako fa ni més ni menys que trenta anys.


Sitges Clàssics / Sitges Documenta

La 55ª edició del Festival de Sitges també recuperarà grans clàssics del cinema fantàstic, tant projectant-los directament com a través de documentals que exploren la seva vàlua i la seva herència. En el primer cas, la secció Sitges Clàssics dedicarà la retrospectiva “Macros ocultas” als mons digitals i visions retrofuturistes que poblen la ciència-ficció des que el cinema és cinema. Cineastes ja santificats com Chris Marker (Level Five), Masaki Kobayashi (El más allá), Rainer Werner Fassbinder (World on a Wire), Peter Weir (Picnic en Hanging Rock) i Olivier Assayas (Demonlover) delectaran la memòria cinèfila dels espectadors amb els seus respectius clàssics. Així mateix, es tornaran a projectar les més recents però no menys cridaneres Neptune Frost, de Saul Williams i Anisia Uzeyman, i Verbo, d'Eduardo Chapero-Jackson.

Quant al segon, la secció Sitges Documenta donarà veu als fans de la saga Mad Max amb Beyond the Wasteland, dirigida per Eddie Beyrouthy i homenatjarà dos pilars del cinema de terror dels últims cinquanta anys com són Stephen King i Robert Englund (Hollywood Dreams & Nightmares: The Robert Englund Story, de Gary Smart i Chris Griffiths, i King on Screen, de Daphné Baiwir). Aquestes s'uneixen a les ja anunciades [REC] Terror sin pausa, Lynch/Oz, Mad in Belgium o Jurassic Punk.

D'altra banda, es reivindicarà un any més la producció catalana de cinema fantàstic amb la secció Catalunya Imaginària, en el marc de la qual es projectaran Denver, l'intrigant clàssic de Carles Balagué, i La barca sin pescador, drama fantàstic de Josep Maria Forn, que servirà d'homenatge al cineasta recentment mort.Brigadoon
La clàssica secció que omple les butaques d’Escorxador afegeix a la seva programació ja anunciada diverses estrenes, com el de What the Waters Left Behind: Scars (Los olvidados: cicatrices), seqüela de What the Waters Left Behind, dirigides ambdues per l'argentí Nicolás Onetti, o el de 13 Notes on rouge, un giallo francès signat per François Gaillard.

L'oferta espanyola ve marcada per la premier de Vampiras: The Brides, segona col·laboració d'Iván Mulero amb la productora Goldheart després del curtmetratge Las parcas, i Emerge, òpera prima del cineasta català Rafa Dengrá.

Finalment, tindrà lloc una sessió especial de El monte de las brujas, clàssic de Raúl Artigot de l'estrena de la qual es compleix mig segle. En l'homenatge a la pel·lícula, el Festival tindrà l'honor de comptar amb la presència de la mítica actriu Mónica Randall.

WomanInFan: Segona edició

El programa per a la promoció de la dona creadora dins del gènere fantàstic es desplega en aquesta edició amb nombroses activitats, dedicades tant a la reivindicació històrica del treball de cineastes referents com a l'estímul professional per a les dones que actualment s'aproximen al fantàstic. Nombroses convidades participaran també en la propera edició del Festival de Sitges en un programa obert al debat i reflexió sobre les oportunitats que esperen a les dones dins de la indústria del fantàstic.

La guanyadora del concurs WomanInFan és Estíbaliz Burgaleta, que obtindrà finançament per a realitzar el curt-teaser de El chino, el seu projecte de llargmetratge. Burgaleta és una guionista i directora amb àmplia trajectòria, especialment en televisió, treballant en sèries com ara Velvet, Las chicas del cable, Tiempos de guerra o Ciega a citas. A més, ha coescrit i dirigit els curtmetratges Bichos raros, Mañana y La leonera. El chino barreja el costumisme de Zombies party, l'humor negre de REC 3: Génesis o Train to Busan i les picades d'ullet a la realitat espanyola de El dia de la bestia per a contar la història d'una invasió zombi en un supermercat.

D'altra banda, durant el Festival tindrà lloc la taula rodona Dones Creadores del Fantàstic, en la qual quatre dones de diferents vessants artístiques posaran en comú els seus processos de creació en el camp del fantàstic. Participaran l'escriptora argentina Mariana Enríquez; la cofundadora del Etheria Film Festival (mostra de curtmetratges dirigits per dones), Heidi Honeycutt; la realitzadora i actriu alemanya Astrid Frank, un dels primers referents en la direcció de curtmetratges de terror, i la directora de Cerdita, Carlota Pereda.

A més, en les sessions principals es projectarà una campanya de reivindicació històrica del treball de dones cineastes en camps tan diversos com l'animació, els efectes especials i la direcció. Amb això, Sitges recupera la memòria de tota una sèrie de dones fonamentals del cinema de terror, fantàstic i ciència-ficció que han quedat enfosquides per la història. És el cas de Millicent Patrick, pionera del disseny d'efectes especials, o d'Alice Guy Blanché, directora de la primera pel·lícula de ficció de la història.

En aquest context de la reivindicació femenina del fantàstic, la directora, programadora, productora i crítica de cinema Kier-La Janisse presentarà la versió revisada i ampliada de la seva obra House of psychotic women, que enguany celebra el seu desè aniversari. També oferirà una Masterclass en la qual comentarà la seva trajectòria al cinema de gènere.

Finalment, per a l'edició 2023 es presentaran els continguts d'un nou llibre sota el segell WomanInFan, titulat Mistress of Fan. Monstruos, pesadillas y criaturas engendrados por ellas, i la seva exposició paral·lela, sobre monstres dissenyats o creats sota la direcció de cineastes dones. L'objectiu és reforçar el valor històric del storytelling femení i la creació de referents per a les professionals actuals.