Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Cultura

Sitges celebra una Diada de Sant Jordi multitudinària

Rosa Tubau: “La presència d'autors sitgetans en aquesta festivitat tan especial és una mostra de l’actual pols cultural i de la tradició en la producció literària producció literària de Sitges que cal projectar i reivindicar".

La Diada de Sant Jordi a Sitges ha estat marcada aquest diumenge per una multitudinària presència de gent que no es va voler perdre la tradicional fira de Sant Jordi amb prop d’una quarantena d’estants que han ofert les darreres novetats literàries i una àmplia varietat de roses. Al llarg de tota la jornada, van passar per l'estand municipal autors locals, entre els quals, David Jou, Francesc Ruscalleda, Vinyet Pañella, Jordi Milà o Carme Panyella que van signar els seus exemplars a lectors i seguidors.

La regidora de Cultura, Tradicions i Festes, Rosa Tubau, ha manifestat que “la presència d'autors sitgetans en aquesta festivitat tan especial és una mostra de l’actual pols cultural i de la tradició en la producció literària producció literària de Sitges que cal projectar i reivindicar".

Entre els actes més destacats per aquesta Diada, la presentació del llibre d’Un petó de Francesc Ruscalleda que va tenir lloc divendres. Es tracta d’un recull de poesies inèdites que va fer Trinitat Catasús a Margarida Ribas i Mestre, la jove de la que ell es va enamorar però la història no va funcionar.

Els poemes comencen sent d’amor però acaben amb un cert to de desamor. “El recull de poemes completa la visió global de l’obra de Catasús, era la peça del trencaclosques que faltava”, segons va descriure Vinyet Panyella durant l’acte de la presentació. Els poemes en el llibre D’ún petò els va guardar durant tots els anys la família de Ruscalleda, net de la destinaria de les poesies.

Aquest ha estat un dels principals reclams de vendes en aquesta Diada de Sant Jordi a Sitges, juntament amb el llibre Històries del poble silenciós: Sitges, durant la Guerra Civil" de Jordi Milà, i Sitges, Cuina d’Arrels. De la Sitja al plat amb textos de Carme Panyella i Elena Martínez, i fotografies de Joan Valera. Pel que fa a la resta dels títols més venuts, el rànquing a Sitges ha seguit la tendència han estat dos dels més sol·licitats per aquest Sant Jordi 2017.

A l'actuació castellera de dissabte, la Colla Jove de Castellers de Sitges va descarregar el 5 de 7, per segon cop en un Sant Jordi, i va descarregar també el 4 de 7, i altres castells més petits. La diada va comptar amb les actuacions de la Colla Vella dels Xiquets de Valls i els Castellers de Sants.

D'entre els llibres més venuts durant la diada a Catalunya, segons el Gremi de Llibreters de Catalunya, es troben títols com 'Nosaltres dos', de Xavier Bosch; 'Rosa de cendra', de Pilar Rahola (Columna); 'La vida que aprenc', de Carles Capdevila (Arcadia/Atmarcadia), entre d'altres. En castellà, llibres com 'Patria', de Fernando Aramburu (Tusquets) van ser alguns dels més venuts..


Homenatge a l'Hereu de Catalunya

En el marc de la Diada de Sant Jordi s’ha celebrat, aquest diumenge, l’homenatge a Josep van Gorkom Fernández, Hereu de Catalunya 2015-2016 amb la descoberta d’una placa al monòlit del passeig, junt amb els noms de les dues sitgetanes que han estat pubilles de Catalunya.

Miquel Forns va explicar que “quan pensàvem en el dia més adequat per poder destapar la placa recordant que Sitges també ha donat un Hereu de Catalunya, havia de ser Sant Jordi perquè el Pubillatge és cultura i tradició per damunt de tot. I el dia de Sant Jordi transmet precisament aquests valors”.

Durant l'acte, Van Gorkom va estar acompanyat de pubilles i hereus, de representants del Carrussel, amics i familiars. Van Gorkom va recordar durant l’acte l’origen de la figura de l’Hereu a Sitges i en aquest sentit va agrair les persones i entitats que ho van fer possible “tres entitats de Sitges que es van unir per crear aquesta figura”.