Sitges presenta la Comissió d’Ajuda a les persones refugiades
La taula rodona Des dels països d'origen fins l'articulació de la resposta a casa nostra, passant per les polítiques europees és una de les primeres accions públiques que es realitzen a Sitges per debatre sobre les diferents actuacions que poden impulsar les institucions i la ciutadania per vehicular l'arribada i l'ajuda a les persones refugiades.
La regidora de Cultura, Tradicions i Festes, Rosa Tubau, presentarà la sessió, acompanyada per una persona representant d'una de les ONGs que conformen el Consell Municipal de Cooperació, Pau i Solidaritat. A la taula rodona participarà també Anna Palou de Sodepau, que exposarà la situació dels països d'origen de les persones refugiades, i Aritz Nabarra de Stop Mare Mortum, que centrarà la seva intervenció en la situació dels refugiats i les polítiques europees. Finalment, Creu Roja i Òscar Morales, de la Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat, parlaran sobre les actuacions que administracions i ciutadania poden emprendre per atendre a les persones refugiades als municipis de destí.
La trobada servirà també per presentar la Comissió d'Ajuda a les persones refugiades, després que el Ple de setembre aprovés la seva creació en un dels punts de la moció de suport a l'acollida de població refugiada víctima de conflictes, subscrivint la campanya del Fons Català de Cooperació, iniciada al 2013 quan va esclatar el conflicte Sirià. La Comissió, que fa possible l'acollida a Sitges de persones refugiades, neix a proposta del Consell Municipal de Cooperació, que acaba d'incorporar els serveis municipals de Benestar i Família i la Creu Roja.
Segons la regidora de Cooperació , Rosa Tubau, “l'òrgan creat per unanimitat de tots els grups municipals estarà format per les entitats i particulars que treballen a favor de la cooperació al desenvolupament, per tal de tirar endavant les propostes i accions de suport adreçades a la població refugiada”. D'aquesta manera, Sitges crea les bases per esdevenir “Municipi d'Acollida” integrat en les actuacions dels Fons Català de Cooperació, juntament amb una vuitantena de municipis.
De moment, la nova Comissió ja ha posat a disposició de les persones que vulguin col·laborar, els números de compte per recepcionar ajuts que seran gestionats pel Fons Català de Cooperació:
- Triodos Bank ES47 1491 0001 2620 0525 7510
- Catalunya Caixa ES87 2013 0500 1402 1395 4220
- CaixaBank ES79 2100 3200 9625 0002 9627
La moció
Inspirada en la Carta de Drets Fonamentals de la UE, la Declaració Universal dels Drets Humans o la Convenció de Ginebra, la moció insta als governs de Catalunya a actualitzar la dotació pressupostària d'acord amb el context actual; territorialitzar els serveis d'atenció a les persones demandants d'asil, i especialitzar a les persones que es fan càrrec.
Així mateix, la moció fa una crida també al govern de l'Estat a demanar una major dotació de recursos a la UE per tenir suport jurídic, assistència, acollida i integració social i per descentralitzar la gestió; augmentar de sis a un mínim de 24 mesos de període d'acollida en funció de la seva vulnerabilitat, i donar suport als països d'asil.
Segons dades d'ACNUR 322.000 persones han creuat el Mediterrani per fugir dels conflictes bèl·lics que assolen els seus països. Segons estimacions, el conjunt de l'Estat podria acollir prop de 6.000 persones refugiades, i Catalunya unes 1.200. De moment, segons anuncia la Generalitat, el miler d'infants en edat escolar que previsiblement arribaran en el contingent de refugiats podran començar les classes a les escoles catalanes de forma gairebé immediata.
A l'espera que l'Estat concreti quanta refugiats arribaran i com es distribuiran, les instal·lacions del Fòrum de les Cultures serviran com a punt de recepció del contingent a Catalunya. Als refugiats se'ls proporcionarà un document provisional equivalent a una targeta sanitària individual, perquè puguin tenir accés a les prestacions socials del sistema català.