100 establiments de Sitges participen en una campanya sobre els requisits indispensables de consum
Un centenar d’establiments de Sitges han participat aquest mes de juliol en una campanya sobre els requisits mínims exigibles en l’àmbit de consum i la informació que cal facilitar a les persones consumidores. La campanya, sol·licitada per l’Ajuntament de Sitges a la Diputació de Barcelona, té l’objectiu d’avaluar el compliment de la normativa de consum per garantir, d’una banda, el dret a la informació, i de l’altra, l’exercici dels drets de les persones consumidores als seus establiments. La campanya, informadora i no sancionadora, vol conscienciar als establiments de la necessitat de donar un millor servei a la clientela.
Entre els requisits que cal complir, hi ha la informació sobre l’horari comercial que ha d’estar exposat en un espai visible, si es disposa de fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia, i si s’exhibeix el rètol de disponibilitat d’aquests. També cal indicar els preus, tant a l’aparador com a l’interior, cal lliurar el comprovant de pagament amb les dades mínimes necessàries, i la informació tant de l’establiment com de la documentació disponible, ha d’estar –com a mínim- en català.
En total, s’han visitat 100 establiments d’un dels principals eixos comercials de Sitges (carrer Major, Perellades i Sant Francesc). El gràfic deixa constància, per exemple, que un ampli nombre d’establiments disposen de fulls oficials de queixa, reclamació o denúncia (74).
Gairebé tots exhibeixen els preus a l’interior (91), però només 36 dels 77 establiments amb aparador els exhibeixen també a l’exterior. També la gran majoria (94) lliuren el tiquet o la factura als consumidors, 63 d’ells amb totes les dades necessàries i obligatòries (nom del comerç, adreça, NIF del titular o empresa, descripció dels productes comprats, preu parcial i total i la data de realització de l’adquisició). Totes aquestes dades són crucials per tal que el consumidor pugui exercir els seus drets en cas de necessitat (garantia, responsabilitat, element de validació davant una reclamació o queixa, etc.).
En canvi, gairebé la meitat dels establiments (49) no mostren l’horari o els dies d’obertura, i aquesta informació ha de ser visible fins i tot amb el comerç tancat. Pel que fa a l’ús del català en la senyalització i els cartells d’informació general de caràcter fix, 58 establiments ho fan correctament i 34 han d’adaptar els seus cartells.
A partir de 2025, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor durà a terme accions informatives adreçades al teixit comercial per fer un seguiment de la campanya i continuar fomentant el compliment dels requisits mínims en normativa de consum.