Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Promoció econòmica

El Dia Mundial de les Persones Consumidores promou el consum responsable i segur entre els joves

L’Ajuntament de Sitges s’adhereix a la campanya de la Diputació de Barcelona “Si sembla fake, ho és” per informar al col·lectiu jove sobre els perills de les estafes online i fomentar les compres responsables.

El pròxim dissabte 15 de març es commemora el Dia Mundial de les Persones Consumidores. Enguany, la campanya de consum, impulsada per la Diputació i a la qual s’ha adherit l’Ajuntament de Sitges a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), promou les compres responsables i segures per Internet entre els joves. Aquest col·lectiu és especialment vulnerable a les estafes i enganys que circulen per les xarxes socials i són, a més, les persones que menys reclamacions posen als Serveis Públics de Consum.

L’any 2024, de la totalitat dels expedients tramitats per l’OMIC de Sitges, menys del 6% van ser reclamacions presentades per persones d’entre 18 i 35 anys. Per aquest motiu, els objectius d’aquesta campanya són alertar dels riscos i els perills a Internet, informar de les males pràctiques que proliferen a les xarxes socials i a les plataformes digitals, i apropar els Serveis Públics de Consum del municipi a tota la ciutadania, però especialment al públic més jove.

Des de l’OMIC es realitzaran diferents activitats durant tot l’any per informar la ciutadania dels drets que disposa i quin canal existeix per presentar reclamacions. Es faran, per exemple, tallers i xerrades als instituts de la vila en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, així com la distribució de material adreçat a la població més jove per tal de conèixer els seus hàbits de consum i saber quina informació tenen com a persones consumidores.

 

Recomanacions per navegar amb seguretat

Els adolescents, en ser nadius digitals, es mouen amb confiança per la xarxa, ja que la perceben com familiar i segura. Aquesta sensació pot portar-los a baixar la guàrdia i a actuar sense preveure els riscos. Per evitar les estafes online, és fonamental seguir una sèrie de consells i precaucions:

  • Desconfiar dels missatges de persones desconegudes rebuts a través de les xarxes socials o correu electrònic i no clicar els enllaços que puguin contenir.
  • No respondre mai correus electrònics que sol·licitin dades personals o financeres.
  • No confiar en pàgines que ofereixen productes d’alta gamma o de luxe a preus anormalment reduïts, podria tractar-se de productes falsificats o robats.
  • Anar amb compte amb webs que ofereixen gaudir, en descàrrega o en streaming, de pel·lícules, música o llibres de manera gratuïta i amb un simple formulari de registre. Les dades personals poden ser utilitzades.
  • Si es fan servir portals de compravenda d’articles de segona mà, és important informar-se bé sobre la persona compradora o venedora, consultant valoracions o comentaris d’altres usuaris. S’ha de recordar que en la compravenda entre particulars no s’apliquen les garanties legals previstes en la normativa de protecció de consumidors.
  • Si es descarrega una aplicació per comprar per Internet, s’ha de fer la descàrrega des de la pàgina oficial. És aconsellable investigar l’entitat desenvolupadora de l’aplicació, llegir els comentaris i la puntuació atorgada per altres persones usuàries i consultar els termes legals i la política de privacitat.

En cas de patir una estafa a través d’Internet, és essencial recollir totes les proves de l’engany, contactar amb l’empresa o plataforma on s’ha realitzat la compra i informar el banc per intentar recuperar els diners. A més, es recomana acudir a l’OMIC per rebre assessorament i, si cal, presentar una denúncia davant els Mossos d’Esquadra. En casos d’estafes de portals ubicats a altres estats de la UE, es pot recórrer al Centre Europeu del Consumidor.