La zona comercial de Sitges ha rebut 9,5M de visites entre el febrer i el setembre
Sitges ha rebut 9.511.555 visitants entre els mesos de febrer i setembre, segons un informe encarregat per la regidoria de Promoció Econòmica a l’empresa Foot Analytics. L’Ajuntament ha contractat els seus serveis per mesurar la quantitat de persones que visiten la zona comercial de la vila, quins dies ho fan més i en quins horaris. Fins al moment, l’informe reflecteix que el tercer trimestre de l’any, de juliol a setembre, ha estat el que més visitants ha acollit, un total de 4.276.120. L’objectiu d’aquest projecte és establir un sistema de comptatge d’afluència de visites en l’espai urbà mitjançant la tecnologia Wifi Tracking. Aquest és un mètode que, a través de la instal·lació de sensors en establiments col·laboradors, fa mesures objectives del nombre de visitants amb l’objectiu de conèixer l’atracció que genera l’espai comercial. Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament disposa de dades útils per impulsar accions vinculades al comerç, i al mateix temps el teixit comercial disposa d’informació per millorar la gestió dels seus negocis, tant a títol individual com col·lectiu.
El regidor de Promoció Econòmica, David Martínez, ha assenyalat que "amb aquest sistema de comptatge d'afluència, l'Ajuntament té una eina estratègica per entendre millor els patrons de visites i així ajudar al teixit comercial a adaptar-se a les necessitats dels visitants”. El regidor també ha remarcat que “aquest tipus de dades són claus per a una gestió més eficient dels recursos, i permeten que els comerços prenguin decisions informades sobre horaris, serveis i campanyes, impulsant l’economia local de manera sostenible".
Per fer el comptatge, s’han ubicat dotze sensors a dotze aparadors. Els carres monitorats són el carrer Sant Francesc, carrer Major, de Jesús, de Parellades, a la plaça del Cap de la Vila, al carrer Marques de Montroig i a Primer de Maig. El sistema mesura persones que circulen amb wifi actiu (el 70% de les persones), sense identificar-les, però sí individualitzant-les. Es disposa d’un comptatge continuat dels visitants 24 hores, 365 dies l’any. La mesura es fa de manera constant, continuada i comparable en el temps.
L’informe de comptatge de visites en dades
L’informe de l’afluència a la zona comercial de Sitges en els primers tres trimestres de 2024 mostra un augment progressiu de visitants, passant dels 1,6 milions de visites del primer trimestre a 4,2 milions durant els mesos d’estiu. Aquest creixement està especialment influenciat pels esdeveniments festius, com el Corpus, Sant Joan, la Festa Major i les vacances d’estiu.
El document també mostra una clara tendència a visitar el municipi en caps de setmana, sent dissabte i diumenge els dies amb més afluència en tots els mesos. D’altra banda, el 65% de les visites es concentren durant els horaris comercials, de 10 a 14 h, i de 17 a 21 h, tot i que les hores punta són de 12 a 13 h, i de 18 a 20 h. Hi ha una tendència notable en la disminució de la durada de la visita durant els mesos de major afluència (36,8 minuts), que respon a l’estiu i l'alta concentració de visitants.
Els percentatges de visitants nous oscil·len entre el 50% i el 57%, i al voltant del 35% de les persones repeteixen visita abans d’una setmana. Aquesta estabilitat indica una barreja constant entre visitants recurrents i nous.
En conjunt, les dades confirmen una forta atracció turística de Sitges en esdeveniments clau i caps de setmana. L’estudi continuarà fins a finals d’any, per poder comptar també amb les dades del quart trimestre i tenir una visió anual de l’afluència de visitants a la zona comercial de Sitges.