La zona comercial de Sitges ha rebut prop de 12,5M de visites en un any
Sitges ha rebut 12.496.575 visites entre el febrer de 2024 i gener de 2025, segons un informe encarregat per la regidoria de Promoció Econòmica a l’empresa Foot Analytics. L’Ajuntament va contractar els seus serveis per mesurar la quantitat de persones que visiten la zona comercial de la vila, quins dies ho fan més i en quins horaris. L’informe reflecteix que el tercer trimestre de l’any, de juliol a setembre, ha estat el que més visitants ha acollit, un total de 4.276.120. L’objectiu d’aquest projecte és establir un sistema de comptatge d’afluència de visites en l’espai urbà mitjançant la tecnologia Wifi Tracking. Aquest és un mètode que, a través de la instal·lació de sensors en establiments col·laboradors, fa mesures objectives del nombre de visitants per conèixer l’atracció que genera l’espai comercial. Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament disposa de dades útils per impulsar accions vinculades al comerç, i al mateix temps el teixit comercial disposa d’informació per millorar la gestió dels seus negocis, tant a títol individual com col·lectiu.
El regidor de Promoció Econòmica, Albert Oliver-Rodés, ha assenyalat que "aquestes 12,5 milions de visites demostren el fort atractiu que té Sitges, no només pels seus esdeveniments, platges i patrimoni arquitectònic, sinó també per la seva oferta comercial”. El regidor també ha remarcat que “aquestes dades són essencials per optimitzar la gestió dels recursos i ajuden els comerços a prendre decisions sobre horaris, serveis i promocions, afavorint així una estratègia econòmica basada en resultats reals sobre les visites a la zona comercial”.
Per fer el comptatge, s’han ubicat dotze sensors a dotze aparadors. Els carres monitorats són el carrer Sant Francesc, carrer Major, de Jesús, de Parellades, a la plaça del Cap de la Vila, al carrer Marques de Montroig i a Primer de Maig. El sistema mesura persones que circulen amb wifi actiu (el 70% de les persones), sense identificar-les, però sí individualitzant-les. Es disposa d’un comptatge continuat dels visitants 24 hores, 365 dies l’any. La mesura es fa de manera constant, continuada i comparable en el temps.
L’informe de comptatge de visites en dades
L’informe de l’afluència a la zona comercial de Sitges durant 2024 i gener de 2025 mostra un augment progressiu de visitants, passant dels 1,6 milions de visites del primer trimestre a 4,2 milions durant els mesos d’estiu. Aquest creixement està especialment influenciat pels esdeveniments festius, com el Corpus, Sant Joan, Festa Major i les vacances d’estiu.
Les dades tornen a baixar els tres últims mesos de l’any, on les visites disminueixen fins al desembre, amb una lleugera recuperació al gener del 2025. L’informe conclou que el mes de major afluència és l’agost, amb 1.661.787 visites, i el mes que rep menys visites és el desembre, amb un total de 618.920. Aquesta davallada coincideix amb l’arribada del fred, l’eescurçament dels dies i alguns episodis de mal temps. Tot i això, el mes d’octubre mereix una menció especial, ja que compta amb el dia de més afluència de tot el trimestre. El dissabte 5 d’octubre, 73.810 persones van visitar Sitges, coincidint amb el Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic.
El document també mostra una clara tendència a visitar el municipi en caps de setmana, sent dissabte i diumenge els dies amb més afluència en tots els mesos. D’altra banda, el 64% de les visites es concentren durant els horaris comercials, de 10 a 14 h, i de 17 a 21 h, tot i que les hores punta són de 12 a 13 h, i de 18 a 20 h. La durada mitjana de la visita a l’espai comercial de Sitges ha estat d’uns 37 minuts.
Els percentatges de visitants nous oscil·len entre el 49% i el 57%, i al voltant del 35% de les persones repeteixen visita abans d’una setmana. Aquesta estabilitat indica una barreja constant entre visitants recurrents i nous.
En conjunt, les dades confirmen una forta atracció turística de Sitges en esdeveniments clau i caps de setmana, sent els mesos d’estiu els de major concentració de visitants, i els mesos de novembre i desembre els que han rebut menys visites.