Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Residus i neteja viària

El Ple d’octubre debatrà l’aprovació del nou contracte dels serveis de neteja viària, recollida de residus i gestió de la deixalleria

La millora de la recollida selectiva i de la neteja dels carrers són dues de les grans prioritats

El nou contracte de recollida de residus, neteja viària i gestió de la deixalleria es debatrà al pròxim Ple municipal, el dimecres dia 29 d’octubre, on se sotmetrà a votació per obtenir-ne l’aprovació inicial. Aquest nou contracte tindrà una durada de 5 anys i preveu destinar, anualment, una mitjana de 12,9M€ per fer front a les necessitats actuals de Sitges en aquests àmbits. Aquest contracte representa un pas endavant molt important per a Sitges i permetrà millorar el servei de manera immediata, complir amb les exigències ambientals i, sobretot, preparar el municipi per al canvi de model que el futur exigeix.

Sitges afrontarà, amb el nou contracte, el camí que l’ha de portar a assolir un mínim del 60% de reciclatge que marca la llei (actualment Sitges recicla el 40% dels residus). La nova normativa de residus indica que tan sols es podrà portar als abocadors de rebuig un 20% de la brossa l’any 2030, de manera que és indispensable millorar notablement les xifres de recollida selectiva al municipi.

La regidora d’Imatge i Via pública, Cristina Guiu Navarro, avança que “dins de les bosses de rebuig que recollim a Sitges hi ha molta fracció orgànica, que s’ha de separar per millorar la recollida selectiva”. Si bé es constata que les xifres de recollida de vidre, paper i envasos són prou bones, les de brossa orgànica han de millorar. Segons la regidora Guiu “ja som força conscients i fem prou bé la separació de vidre, paper i envasos, però el repte és no llençar tota la resta al rebuig, sinó separar clarament la brossa orgànica. Això ens farà millorar molt els percentatges de recollida selectiva i automàticament tenir molts menys quilos de rebuig”. De forma paral·lela, quan es generin menys quilos de rebuig, l’Ajuntament pagarà menys a l’abocador per transferir aquests residus.

Per assolir els objectius d’incrementar els percentatges de recollida selectiva, el nou contracte aposta per anar implantant progressivament dos sistemes de recollida Porta a Porta (PaP) i la instal·lació de contenidors tancats amb identificació de l’usuari. El Porta a Porta és el sistema que ha demostrat millors resultats a nivell de Catalunya, ja que obté més recollida selectiva, aconsegueix menys abocaments incontrolats i proporciona una taxa més justa adient al bon ús que cada ciutadà fa del servei.  

Porta a Porta domiciliària

Els canvis en la recollida domiciliària de residus es basen en la implantació de dos sistemes de Porta a Porta: el PaP pur, en què totes les fraccions es recullen directament a la porta del domicili, i el PaP mixt, que combina la recollida de tres fraccions a domicili amb bústies tancades electrònicament per la resta. Cada veí pot obrir aquestes bústies en una franja horària determinada per dipositar-hi els residus corresponents.

Evitar desbordaments

Entre les millores del nou contracte, destaca la creació d’un equip específic per evitar desbordaments de contenidors. Aquest grup supervisarà i repassarà que al voltant dels contenidors no hi hagi brosses o voluminosos, per tal que quan el camió passi a fer la recollida dels contenidors l’espai estigui net i s’eviti que els desbordaments acabin a la part inferior dels contenidors o al voltant d’aquests.

Recollida comercial

La recollida de residus d’establiments comercials i d’hostaleria serà la primera que canviarà per obtenir millors registres de recollida selectiva i millorar la imatge pública als carrers. 

Aquesta recollida augmentarà la freqüència i inclourà tots els establiments, que estaran identificats i controlats mitjançant sistemes de lectura intel·ligents per verificar qui fa una separació correcta i qui ha de millorar.

L’objectiu és que aquestes dades ajudin, en un futur, a crear una taxa de recollida de residus més justa i que bonifiqui els establiments que fan correctament la separació de residus.

També s’estandaritzen els contenidors i bosses, i es redueix la presència de contenidors a la via pública millorant així la imatge de l’espai urbà. A les zones de lleure nocturn, els establiments dipositaran el vidre en contenidors habilitats, en comptes del sistema actual de deixar cada contenidor de vidre a la porta de l’establiment al finalitzar la jornada, contribuint així a reduir riscos de vandalisme i millorar la seguretat.    

Neteja dels carrers

En l’àmbit de la neteja de la neteja viària, s’incrementaran les jornades i el nombre de vehicles i escombradores, i es redistribuiran els recursos per adaptar-los millor a les necessitats del municipi. per garantir carrers més nets.   

A més, es reforçarà el control de la prestació i la qualitat del servei mitjançant un servei específic de supervisió i inspecció, suportat per una plataforma informàtica que permetrà fer el seguiment de totes les rutes, freqüències i incidències.

També s’incrementaran els recursos i serveis destinats a la recollida de voluminosos, tèxtil i oli, millorant així l’eficiència i cobertura del servei.

El nou contracte estableix millores en la gestió de la deixalleria, amb l’objectiu de millorar l’atenció ciutadana i la valorització dels residus.  

La regidora d’Imatge i Via pública recorda que “aquest és un contracte clau per al municipi, que ens permetrà millorar la qualitat del servei actual i avançar cap a un model més eficient, sostenible i ajustat a la normativa vigent” i ha afegit que “a curt termini, volem resoldre problemes actuals i millorar la qualitat del servei. Les proves dels nous sistemes de recollida en permetran obtenir l’experiència necessària per desenvolupar polítiques a més llarg termini. Aquest contracte representa un pas endavant molt important per a Sitges”. Un cop s’hagi licitat el nou contracte, també es preveu que entri en funcionament un servei d’informació tant per a la ciutadania en general com per als establiments comercials.

L’últim contracte municipal de neteja viària i recollida de residus data del 2019, de manera que l’actual ha d’incorporar les necessitats del Sitges del 2025, amb un model de neteja més eficient, millor dimensionat i orientat a garantir un entorn net, cuidat i digne per a tothom. La regidora Guiu assegura que “es tracta d’un contracte realista però ambiciós, que aposta per la sostenibilitat, la innovació i la qualitat del servei públic, situant Sitges en el camí d’una gestió més moderna, eficient i responsable dels residus.”