La recollida selectiva als comerços de Sitges s’incrementa 5 punts en un any
Bones xifres de recollida selectiva en l’àmbit comercial durant el 2023: aquesta part dels residus que es generen a Sitges va pujar del 51,1% del 2022 al 56,3% durant el 2023. Aquests 5 punts d’increment mostren el compromís per millorar aquest tipus de recollida per part dels establiments vinculats i el servei consessionat per l’Ajuntament. Per contra, la recollida selectiva en l’àmbit domèstic ha experimentat un lleuger retrocés, des del 33,5% del 2022 fins al 32,6% del 2023. Per tant, el global de la recollida selectiva a Sitges durant el 2023 puja fins al 39,1%, que són gairebé dos punts més que l’any 2022, quan es va quedar al 37,2%.
La recollida selectiva dels residus funciona en base als 5 contenidors, que tracten els diversos tipus de residus: orgànic, paper, envasos, vidre i rebuig. A banda d’aquestes 5 fraccions de recollida selectiva, Sitges també disposa d’altres tipus de recollides específiques, com els contenidors destinats a roba usada, els serveis de recollida a domicili i amb cita prèvia per a voluminosos i poda o els residus especials que recull tant la deixalleria mòbil que va pels barris com la Deixalleria municipal.
En el cas dels voluminosos i la poda, el servei de cita prèvia es pot demanar a través del web municipal a www.sitges.cat/serveis/residus/servei-de-recollida/recollida-domiciliaria. En aquesta mateixa adreça es pot visualitzar els mapes dels espais on es poden deixar altres residus especials per reciclar, com ara l’oli de cuina, les piles o la roba. La recollida dels voluminosos ha experimentat un canvi en els darrers mesos, ja que el servei de cita prèvia genera un codi que s’ha de situar en un espai ben visible en el moment que es deixen els trastos vells al carrer. Així es facilita la feina de la recollida i també es pot diferenciar un voluminós que està a punt de ser recollit d’un abandonament incívic.
L’altre gran servei que recull residus especials és a través de la Deixalleria del carrer de les Pruelles, 5, o bé la deixalleria mòbil que s’instal·la en diversos punts del municipi. A l’adreça www.sitges.cat/serveis/residus/servei-de-recollida/deixalleria podeu consultar com funciona el servei de la Deixalleria (on es requereix la targeta Smart Sitges) i els dies i les hores que la deixalleria mòbil està prop del vostre domicili. L’ús d’un mínim de 10 vegades del servei de la deixalleria possibilita un 20% de bonificació en la taxa d’escombraries, sempre que es pugui acreditar a través de la targeta Smart Sitges.
La regidora d’Imatge i Via pública, Cristina Guiu Navarro, explica que “amb civisme i un bon ús dels serveis podem incrementar els índexs de recollida selectiva al mateix temps que evitem imatges de Sitges que no ens agraden, com la de residus abandonats a l’exterior dels contenidors quan a l’interior encara hi ha espai”. La regidora Guiu referma que “continuarem explicant a tothom què hem de fer amb residus especials, com els voluminosos, que tenen un servei de recollida a domicili amb cita prèvia”, però afegeix que “necessitem que totes les persones que volem Sitges net destinem molt pocs minuts per entrar al web municipal i demanar la cita prèvia per recollida de voluminosos, abans de treure’ls al carrer de forma incívica”. Guiu es mostra convençuda que “el Sitges net el farem entre tots i totes. Des de l’administració redoblarem esforços per fer arribar la informació a tothom i la ciutadania i les persones que ens visiten estic convençuda que actuaran amb civisme”.
Els esdeveniments multitudinaris que es fan a Sitges disposen de serveis especials de neteja, com un reforç en la instal·lació de papereres o contenidors provisionals en llocs de molta afluència de públic. Per Festa Major, per exemple, ja s’han habilitat contenidors específics per a diverses fraccions (plàstic, paper i vidre) i el servei de neteja vetllarà pels recorreguts de les processons i els espais de lleure més utilitzats.