Seguretat alimentària
Què fem per vigilar i controlar els establiments alimentaris?
- Elaboració del cens municipal d'establiments alimentaris.
- Classificació del risc dels establiments alimentaris.
- Inspeccions sanitàries de les establiments alimentaris, per comprovar que els operadors compleixen amb les condicions i requisits fixats per la normativa vigent.
- Activitats informatives i comunicativesper a la promoció de la seguretat alimentària, adreçades als operadors o a la ciutadania en general.
En quins establiments fem la vigilància i el control?
- Establiments de restauració comercial: bars, restaurants, salons de banquets, guinguetes, establiments de venda de menjars preparats, etc.
- Establiments minoristes d'alimentació: botigues de queviures, supermercats, peixateries, carnisseries, fruiteries, etc.
- Mercats: Mercat Municipal i mercat de venda no sedentària.
- Establiments de producció d'aliments d'àmbit local i el transport urbà dels mateixos.
Quan es fa una inspecció sanitària?
La major part del controls sanitaris són programats en base al risc sanitari, considerant les freqüències mínimes de control recomanades segons tipus d’activitat i els recursos disponibles.
També realitzem intervencions no programades en cas de denúncies sanitàries o per obertura de noves activitats alimentàries.
Què es controla en una inspecció sanitària?
Es revisen diferents aspectes de l’activitat i de l’establiment:
- Que els locals, equipaments i estris es trobin nets i en condicions adequades.
- Que les manipulacions i processos es facin de forma higiènica i segura.
- Que dels productes alimentaris que es comercialitzen se n’acrediti el seu origen i traçabilitat, que es mantinguin en bon estat, correctament envasats i amb la informació necessària en el seu etiquetatge.
- Que el sistema d’autocontrol permeti assegurar que els productes alimentaris que produeixen i comercialitzen ofereixen totes les garanties sanitàries.
Què passa si es troben deficiències en una inspecció sanitària?
En el cas que es detectin incompliments, es poden prendre diferents mesures:
- Donar un termini per resoldre l’incompliment i/o aplicar les mesures correctores que corresponguin.
- Iniciar un procediment administratiu per requerir que s’adoptin les mesures correctores que corresponguin.
- Imposar una sanció.
- Destruir o immobilitzar productes.
- Tancar un establiment o suspendre una activitat.
Quin cost em suposa la inspecció sanitària?
Les activitats de control sanitari estan sotmeses a una taxa, d’acord amb el DL 3/2008, de 25 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de les taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya.
Les Lleis de mesures fiscals, que s’aproven anualment i que acompanyen els pressupostos de la Generalitat, poden actualitzar aquest decret legislatiu, modificant els conceptes, la quota o les exempcions.
Consulteu l'Ordenança fiscal núm. 12 per conèixer les taxes vigents.
Com actuem davant de denúncies, alertes i toxiinfeccions alimentàries?
A més de les inspeccions programades, fem inspeccions derivades de les denúncies presentades per la ciutadania en relació amb els aliments i establiments alimentaris de la Vila.
Com pots presentar una denúncia sanitària?
Aquelles persones que consideren que a la via pública, un habitatge o establiment no es compleixen les condicions necessàries a nivell higiènic-sanitari poden posar-ho en coneixement de l'Ajuntament per tal que, un cop constatats els fets, es prenguin les mesures adients.
Es pot presentar una denúncia sanitària a través de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sitges, fent click al següent enllaç: https://seu.sitges.cat/