Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Portal de Govern Obert

29/01/2025: Proposta d'acord per sol·licitar la modificació de l'ordenança reguladora de soroll i vibracions

Sessió de 29 de gener de 2025

 

Proposta d'acord del grup polític municipal de Guanyem Sitges, per sol·licitar la modificació de l'ordenança reguladora de soroll i vibracions.

Exposició de motius

El reconeixement i prestigi social que avui dia s’atorga a la cultura popular i tradicional és prou evident, tan pel que fa a la seva consideració popular, com pel que fa a les pròpies normatives legals referides a aquest àmbit.

Les seves manifestacions, en els camps -entre d’altres- de la música, el teatre, el cinema, la dansa, el folklore i les festes d’arrel tradicional, formen part indestriable del patrimoni cultural immaterial del nostre País.

En el cas concret de Sitges, és del tot evident i conegut que compta amb un elevat nombre de manifestacions tradicionals i pròpies d’aquest patrimoni, que són part inqüestionable del seu tarannà, i que han ajudat a conformar la Vila com a un referent cultural nacional i internacional. És pública i notòria la voluntat (popular i legal alhora) de protegir, fomentar, conservar i enriquir aquest patrimoni, en nom i en benefici del conjunt de la nostra societat. En aquest sentit, la Llei 2/1993, de 5 de març, de foment i protecció de la cultura popular i tradicional i de l’associacionisme cultural, diu en el seu article 2.2 que la cultura popular i tradicional inclou tot el que fa referència al conjunt de manifestacions culturals, tant materials com immaterials, com són les festes i els costums, la música i els instruments, els balls i les representacions, les tradicions festives, les creacions literàries, les tècniques i els oficis i totes les altres manifestacions que tenen caràcter popular i tradicional, i també les activitats tendents a difondre-les arreu del territori i a tots els ciutadans.

Així mateix, en els seu article 3, apunta que les administracions públiques han de fomentar i conservar les manifestacions de la cultura popular i tradicional i donar suport a les entitats que les mantenen i difonen (...); vetllar pel manteniment de les festes i les celebracions tradicionals (...); i impulsar la difusió de la cultura popular i tradicional, d’acord amb la normativa vigent.

Dit tot això, cal apuntar que l’article 16.5, de l’Ordenança Reguladora del Soroll i les Vibracions al municipi de Sitges, diu: Les activitats a la via pública o en espais oberts, de caire tradicional amb arrelament al municipi, en especial festes majors de Sant Bartomeu i Santa Tecla i carnaval, d’acord amb la seva naturalesa d’activitat extraordinària, podran adoptar uns nivells sonors superiors. En cas de precisar-se autorització administrativa, es fixarà el règim especial de sorolls de l’activitat.

Des del Grup polític municipal de Guanyem Sitges considerem que aquesta descripció resulta simplista i insuficient atenent a la realitat sitgetana. És per això que proposem la substitució d’aquest article per aquest altre redactat:

Article 16.5. Atenent a la seva singularitat, arrelament, i alta consideració social i popular dins el municipi, i la seva rellevància com a patrimoni cultural immaterial, quedarà en suspens temporalment el compliment dels objectius de qualitat acústica fixats en aquesta Ordenança, en el mapa de capacitat acústica i en la legislació sobre protecció contra la contaminació acústica i restant normativa de desplegament -i que, per tant, podran adoptar uns nivells sonors superiors-, en les celebracions d’activitats festives, culturals i socials de caire tradicional amb arrelament al municipi, que es duguin a terme a la via pública o, anàlogament, en altres àmbits i espais oberts d’ús públic o privat, com són les entitats de la vila.

Especialment, s’emparen en aquesta exempció les activitats que es desenvolupin en seus d’entitats declarades BCIN o BCIL, així com les activitats pertanyents a la Festa Patrimonial d’Interès Nacional de Sant Bartomeu i Santa Tecla, les revetlles de Sant Joan, de Sant Pere i altres festes considerades festes de barri, el Carnaval, el Nadal i Reis, el Ral·li de cotxes d’època, la Festa Patrimonial d’Interès Nacional del Corpus Christi, les Caramelles i la Verema.

Totes aquelles altres activitats festives i culturals, o d’interès social, amb especial projecció cultural, o de naturalesa anàloga, que tinguin un cert arrelament a Sitges, per les singularitats tradicionals i culturals pròpies d’aquest municipi, que no consten en l’anterior relació, també podran gaudir de la suspensió dels objectius de qualitat acústica, prèvia sol·licitud argumentada, i autorització municipal.

En cas que l’activitat a celebrar precisi d’autorització explícita administrativa, es fixarà el seu règim especial i excepcional de sorolls, atenent allò disposat en el present article.

Tot això d’acord i en compliment de l’Article 21.3, de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, que diu: Les ordenances poden tenir en compte les singularitats pròpies del municipi, com ara les activitats festives i culturals, i les que tenen un interès social, sempre que tinguin un cert arrelament.

I, especialment, en compliment de l’Article 20 bis, de l’esmentada Llei, que diu: Activitats festives i altres actes a la via pública. Amb motiu de l'organització d'actes tradicionals, festius, esportius, culturals o d'altre tipus, que tinguin un arrelament o un interès social especials, els municipis poden adoptar, en determinades zones i amb la valoració prèvia de l'impacte acústic, la suspensió provisional dels objectius de qualitat acústica.", article incorporat segons ordena la Llei 3/2023 de 16 de març, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per al 2023, a l'apartat de mesures administratives de medi ambient, en el seu Article 68.3.

Acords

Per tot plegat, des de Guanyem Sitges instem a l’adopció dels següents ACORDS al Ple Municipal de l’Ajuntament de Sitges:

1er.- Substituir l’article 16.5, de l’Ordenança Reguladora del Soroll i les Vibracions al municipi de Sitges, en el sentit que on diu:

Les activitats a la via pública o en espais oberts, de caire tradicional amb arrelament al municipi, en especial festes majors de Sant Bartomeu i Santa Tecla i carnaval, d’acord amb la seva naturalesa d’activitat extraordinària, podran adoptar uns nivells sonors superiors. En cas de precisar-se autorització administrativa, es fixarà el règim especial de sorolls de l’activitat hi digui:

Atenent a la seva singularitat, arrelament, i alta consideració social i popular dins el municipi, i la seva rellevància com a patrimoni cultural immaterial, quedarà en suspens temporalment el compliment dels objectius de qualitat acústica fixats en aquesta Ordenança, en el mapa de capacitat acústica i en la legislació sobre protecció contra la contaminació acústica i restant normativa de desplegament -i que, per tant, podran adoptar uns nivells sonors superiors-, en les celebracions d’activitats festives, culturals i socials de caire tradicional amb arrelament al municipi, que es duguin a terme a la via pública o, anàlogament, en altres àmbits i espais oberts d’ús públic o privat, com són les entitats de la vila.

Especialment, s’emparen en aquesta exempció les activitats que es desenvolupin en seus d’entitats declarades BCIN o BCIL, així com les activitats pertanyents a la Festa Patrimonial d’Interès Nacional de Sant Bartomeu i Santa Tecla, les revetlles de Sant Joan, de Sant Pere i altres festes considerades festes de barri, el Carnaval, el Nadal i Reis, el Ral·li de cotxes d’època, la Festa Patrimonial d’Interès Nacional del Corpus Christi, les Caramelles i la Verema.

Totes aquelles altres activitats festives i culturals, o d’interès social, amb especial projecció cultural, o de naturalesa anàloga, que tinguin un cert arrelament a Sitges, per les singularitats tradicionals i culturals pròpies d’aquest municipi, que no consten en l’anterior relació, també podran gaudir de la suspensió dels objectius de qualitat acústica, prèvia sol·licitud argumentada, i autorització municipal.

En cas que l’activitat a celebrar precisi d’autorització explícita administrativa, es fixarà el seu règim especial i excepcional de sorolls, atenent allò disposat en el present article.

2on.- Publicar i fer efectiva aquesta modificació tan aviat com permeti la normativa actual vigent.”


L’Alcaldessa sotmet la proposta a votació, quedant aprovada amb el següent resultat:

- Vots a favor: 11 que corresponen als grups polítics municipals Junts per Sitges (4), Socialista-Margalló CP (4), Guanyem (1), Partit Popular (1) i Vox (1).
- Vots en contra: 1 que correspon al grup polític municipal de Fets per Sitges (1).
- Abstencions: 9 que corresponen als grups polítics municipals d’Esquerra Republicana de Catalunya (4), Sitges Grup Independent (3) i Verds en Comú Podem (2).