29/05/2024: Moció per sol·licitar una parada de bus de la línia E16 Sitges-Barcelona
Sessió de Ple ordinari de 29 de maig de 2024
Moció del grup polític municipal de Guanyem Sitges per sol·licitar una parada de bus de la línia E16 Sitges -Barcelona als barris de l'Hospital, Les Cases Noves i Els Molins
“L’Estatut d’Autonomia de Catalunya a l’article 169 fixa la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya sobre els transports terrestres de viatgers per carretera que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya.
L’any 2028 s’acaben les actuals concessions de transport interurbà per carretera que depenen de la Generalitat de Catalunya i s’haurà de fer un concurs per adjudicar les noves titularitats. Això afecta un total de 849 línies que mouen 70 milions de viatgers anuals i que configuren el sistema de transport públic majoritari (i en molts casos, l’únic) d’una part important del territori català. Només les línies de titularitat municipal o les d’AMB queden fora d’aquesta renovació.
L’origen d’aquesta coincidència en una data única l’hem de buscar en la discutida, i discutible, pròrroga que va fer el darrer govern de Jordi Pujol l’any 2003, allargant totes les concessions fins a una data que ara ja no sembla tan lluny: el 2028.
A principis dels anys noranta, l’empresa Cintoi Bus, S.L., que des del 2020 la seva denominació comercial és la de BusGarraf, va adquirir les línies de les Roquetes – Sitges i de Barcelona – Sitges donant servei a la Costa del Garraf cap a Barcelona i l’aeroport.
Des de l’any 2013, la Generalitat va reformular les línies interurbanes per carretera amb més demandada de cada demarcació, sota la denominació ‘Exprés.cat’, per donar resposta al gran increment de demanda de serveis de transport interurbà en autobús que s’ha anat produint des del 2007. Aquestes xarxes d’altes prestacions són serveis d’autobusos que es caracteritzen per l’alta freqüència, l’ús de vehicles moderns i accessibles, la velocitat comercial alta, informació en temps real, circulació per carrils segregats i una gran demanda.
La línia Barcelona – Sitges, és de les línies que es va integrar sota la denominació ‘Exprés.cat’ i va passar a dir-se ‘e16 Barcelona – Sitges’. L’oferta actual entre Sitges i Barcelona és de 39 expedicions diàries d’anada i 34 expedicions diàries de tornada de dilluns a divendres feiners. Circula per la C-32 i la C-31.
El seu pas per Sitges compta amb 3 parades: Can Robert, Av.Sofia/Passeig Vilanova, el Vinyet (La Masia), i Càmping Sitges. El servei accedeix al municipi en direcció Barcelona des de Les Roquetes del Garraf (Sant Pere de Ribes) per la carretera de la Mata (C-246a), i des de Barcelona direcció Sitges, per la sortida centre de la C32.
Segons el padró municipal de Sitges, la major part de la població resideix a la zona centre, barris dels Ametllers/Poble Sec, Hospital, Cases Noves/Sant Sebastià, i Els Molins, cosa que contrasta amb la ubicació actual de les parades de la línia e16 Barcelona – Sitges.
L’única excepció és la parada de Can Robert que exerceix de central, cobrint per proximitat els residents que viuen a la zona centre i part del barri dels Ametllers/Poble Sec. En canvi, les parades d’Av.Sofia/Passeig Vilanova i el Vinyet (La Masia) cobreixen els barris del Vinyet i Terramar, i la del Càmping Sitges cobreix Can Pei, Can Girona i Rocamar (Sant Pere de Ribes), zones amb menys població resident i, per tant, amb menys demanda.
Actualment, la ciutadania que viu a la Plaça dels Castellers del barri de les Cases Noves o a la plaça del Doctor Robert del barri de Sant Sebastià ha de fer un recorregut a peu d’uns 15 minuts fins a arribar a Can Robert. Aquells i aquelles que viuen a la part alta del Poble Sec (zona del Poliesportiu de Pins Bens), ha de fer un recorregut d’uns 13 minuts a peu, per no dir que des d’Aiguadolç, Quint Mar i Llevantina que encara ho és molt més.
Certament, es podria indicar que aquests residents disposen de bus urbà de titularitat municipal per connectar amb la parada de Can Robert. Ara bé, aquesta connexió té horaris limitats i és ineficient, ja que l'L3 no arriba fins a la mateixa parada de Can Robert, i l'L1 el temps de recorregut per arribar fins a Can Robert des del Poble Sec és excessiu.
Per tot plegat, des de Guanyem Sitges i:
- Atès que convindria una facilitat en l’accés al transport públic per part de la ciutadania segons les fites de l’ODS 11 per al 2030.
- Atès que el 15 de desembre, segons l’ACORD GOV/158/2020, de 15 de desembre, pel qual es crea la Taula de Mobilitat del Penedès on l’Ajuntament de Sitges hi forma part, i és l’òrgan encarregat d’elaborar les propostes per a planificació dels serveis de transport públic i de proposar mesures per al foment de la cultura de la mobilitat sostenible entre els ciutadans.
- Atès que l’any 2028 s’acaben les actuals concessions de transport interurbà per carretera que depenen de la Generalitat de Catalunya.
- Atès que Sitges disposa de dos accessos des de l’autopista C32: Centre i Aiguadolç, i per tant la línia ‘e16 Barcelona - Sitges’ no tindria impediment per accedir al municipi o anar direcció Barcelona per l’avinguda dels Capellans, carretera de les Costes i C-32 per Aiguadolç, en substitució de l’actual recorregut.
Instem l’adopció dels següents ACORDS al Ple Municipal de l’Ajuntament de Sitges:
1. Que la Regidoria de Mobilitat de l’Ajuntament de Sitges estudi la proposta d’habilitar una nova parada de la línia de Bus ‘e16 Barcelona – Sitges’ a la zona dels barris de l’Hospital, les Cases Noves i Els Molins, a partir dels fluxos de validacions dels usuaris a les parades actuals i de la previsió de futurs usuaris potencials de la nova zona a cobrir.
2. Que en cas que la Regidoria de Mobilitat trobi convenient aquesta nova parada, elevi la proposta a la Taula de Mobilitat del Penedès per tal que es faci efectiu el canvi en el recorregut de la línia de Bus ‘e16 Barcelona-Sitges’.
3. Que en cas que finalment s’habiliti aquesta nova parada, s’informi del fet a la ciutadania de Sitges, en especial als residents dels barris del Poble Sec, Hospital, Cases Noves, Els Molins, Aiguadolç, Sant Sebastià, Quint Mar i Llevantina, mitjançant una campanya de comunicació que serveixi per promoure l’ús del transport públic.
4. Traslladar la moció i els presents acords al departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, al Consell Comarcal del Garraf, a tots els membres de la Taula de Mobilitat del Penedès, a l’empresa concessionària de la línia (Cintoi Bus,S.L) i a l’Associació per a la Promoció del Transport Públic.”
Aprovada